Background Image
Previous Page  419 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 419 / 421 Next Page
Page Background

Yargıda Yetkinlik / Kemâlât Kriterleri

418

Yine bu maddede geçen 2. Vasıf, yani Hakîm kelimesinin lügat

anlamının da; âlim, bilgin, haklı ve haksızı ayırıp hak ve adalet üzere

hükmeden olduğu vurgulanmış idi. Şu halde bilgisiz bir kişinin hakîm

tabir-i diğerle âlim, bilgin ve neticede hâkim olması imkânsızdır.

Hâkimin vicdanı yanında en esaslı sermayesi bilgisidir. Bilginin

sürekli güncellenmediği bir yerde ise hukukun donacağını ve dogma-

ya dönüşeceğini söylemek mübalağa olmasa gerektir.

Bu meyanda Türkiye Adalet Akademisi’nin misyon tanımına bak-

tığımızda;

“- Adalet ve Hukuk alanını ilgilendiren gelişmeleri yakından takip

etmek,

- Bilimsel araştırma ve geliştirme çalışmaları ile özgün bilgi üret-

mek ve toplumla paylaşmak,

- İnsan haklarına ve hukuka uygun, adil ve hızlı yargılama beceri-

sinin kazandırılmasına yönelik eğitimler vermek,

- Ulusal ve uluslararası alanda projeler yapmak ve paydaşlar ile bir-

likte çözümler üretmek”

46

Şeklinde tanımlandığını görürüz.

Hikmet makamında oturan ve hikmetle (bilgiyle) hükmeden (ka-

rar veren) hâkimin ise hikmetin kendisine /bilgiye, bilime ilgisiz kal-

ması veya sürekli kendini update /upgrade etmemesi makul ve mazur

görülecek bir hal olmasa gerektir.

Anadolu’da yeşeren ve evrenselleşen bir başka değerimiz, Ede-

bali

47

der ki; “Kişinin gücü, günün birinde tükenir, ama bilgi yaşar.

Bilginin ışığı, kapalı gözlerden bile içeri sızar, aydınlığa kavuşturur.

Hayvan ölür, semeri kalır; insan ölür eseri kalır. Gidenin değil, bırak-

mayanın ardından ağlamalı... Bırakanın da bıraktığı yerden devam et-

meli.”,

Yine kültürümüzün kadim bir başka ferdi, Lokman Hekim, ise

hikmet ve bilgi hakkında;

“Şu cihanda bana ilimden daha yakın bir dost bulunmaz. İlim ha-

46

http://www.taa.gov.tr/362-misyonumuz.html

47

http://tr.wikipedia.org/wiki/%C5%9Eeyh_Edebali