Previous Page  552 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 552 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

Özden SAV

551

ülkemizle vardıkları işçi alımı anlaşmaları, Avrupa’ya işçi vatandaşla-

rımızın göçünün önünü açtığı, günümüzde Almanya’da üçüncü kuşak

Türk vatandaşlarının o devletlerin yasama erklerine (meclis) seçilmiş

parlamenter olabildikleri unutulmamalıdır.

Benzer biçimde günümüzde de birçok Avrupa Birliği (AB) üyesi

olmayan ülke vatandaşı, dil öğrenmek, mevsimlik işçi olarak çalışmak

üzere (İtalya, Fransa, İspanya, Birleşik Krallık gibi) Avrupa ülkelerine,

bir kısım varsıl Kuzeyli ülke vatandaşlarının ise emekliliklerini sıcak

güney ülkelerinde geçirmek için (örneğin Birleşik Krallık vatandaş-

larının İspanya, Portekiz ya da ülkemizde emeklilik geçirmek üzere)

buralara gittikleri görülmektedir.

Yurdumuz tüzel düzenlemelerine yakın tarihte giren bir başlık da,

özellikle 2008’de Suriye’de başlayan iç savaştan kaçan, ya da Afrika’da

yaşanan kuraklık ve terör gibi doğal ya da insan yapısı sorunlardan

kurtulmak üzere ülkemize gelen, ya ülkemizde ya üçüncü bir dev-

letten sığınmacı statüsü kazanabilmeyi uman yabancılar için bir yasa

çıkarılmıştır. Anılan bu yabancılar ülkemizde ya sürekli ikamet ede-

bilmek için, yani göçmen olarak gelenlere, vatansızlar kimselere ve

sığınmacılara ilişkindir. 2013 yılınki bu yasa 04/04/2013 günlü,

6458

sayılı “Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu”dur. İlk bakışta

sözkonusu Yasa’yla özellikle Suriye’den gelenlere sığınmacı statüsü-

nün kazandırılması bakımından bir kolaylık getirileceği izlenimine

kapılmak olanağı varsa da, bu ilk izlenim yanıltıcı görünmektedir.

Anılan yasanın hedef kitlesi “sığınmacılar” (mülteciler), konusu

“sığınma” (iltica) değil, ülkemize “göçmen” olarak gelebilecek yaban-

cılardır. Bir başka deyişle, yeni yasamızın konusu “göç”tür. Dolayısıy-

la, anılan Yasa özellikle ülkemize göç edecek yabancıların sahip olma-

sı gereken vizeler, göç konusunda karar alabilecek yetkili organın kim

olduğu, yetki ve görevleriyle ilgili ayrıntılı hükümler içermektedir (m.

14-20, 103 vd.).

Bundan başka yasa, Uluslararası Mülteci Hukuku’nun sığınılan

devlet bakımından temel kuralı olan “geri gönderme yasağı” (

non re-

foulement

) gibi temel kuralları içermektedir (m.4). Ve son olarak, ta-

rafı olmadığımız BM bünyesinde hazırlanıp, imzaya açılmış olan ve

halen yürürlükte bulunan “Vatansız Kişiler”e (

Haymatlos

) ilişkin özel

bir hüküm içermektedir (m.50).