Previous Page  393 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 393 / 417 Next Page
Page Background

Geri Kabul ve Vize Serbestisi Anlaşması

392

nedenlerle maruz kaldıkları baskılar, yaşam ve özgürlüklerine yönelik

hayati tehditler, bu kimselerin başka ülkelere göç etmelerine neden ol-

muştur ve olmaya devam etmektedir.

17

Her devlet 1993 Viyana Dekla-

rasyonu ve Eylem Planı’na

18

göre temel hak ve özgürlükleri korumakla

yükümlüdür.

19

Ağır insan hakları ihlalleri, politik hakların tanınma-

ması ve temel hak ve özgürlüklerin evrensel ölçütte korunmaması da

mültecilik için bir başka önemli etmen olarak ortaya çıkmaktadır.

1950-51’de BM Mülteciler Yüksek Komiserliği’nin kurulması ve

Mültecilerin Hukuki Durumuna İlişkin 1951 Cenevre Sözleşmesinin

kabul edilmesi “mültecilerin uluslararası” hukuk düzleminde korun-

ması bir dönüm noktası olmuştur.

20

Sözleşme, bu sözleşmeyi imzalayan

ülkeler açısından bağlayıcılık yükümlülüğü getirmektedir.

21

Türkiye

sözleşmeyi 29 Ağustos 1961 tarihinde, 359 sayılı Kanun’la onaylamış-

tır.

22

Ayrıca 1951 Cenevre Sözleşmesine ek 1967 tarihli Protokol ile Söz-

leşmedeki “coğrafi ve zaman” sınırlamaları kaldırılmış ve böylece Söz-

leşmede uluslararası koruma fikri daha evrensel boyuta taşınmıştır.

23

Türkiye, 1967 Protokolünü 1 Temmuz 1968 tarihinde onaylamış ancak

Cenevre Sözleşmesi ile düzenlenen coğrafi sınırlama ilkesini

24

sürdür-

meyi seçmiştir.

25

Türkiye şu anda Avrupalı ve Avrupalı olmayan mül-

teciler arasında bu ayrımı etkin bir şekilde uygulayan tek ülkedir.

26

De-

vamla, Türkiye’de bu kavramlar 2014 tarihli, 6458 sayılı

Yabancılar ve

Uluslararası Koruma Kanunu

’nda düzenlenmiş durumdadır.

27

Ayrıca,

5683

sayılı Yabancıların Türkiye de İkamet ve Seyahatleri Hakkında

Kanun

ile 5682 sayılı

Pasaport Kanunu’nda

da mültecilerin hukuki du-

rumuna ilişkin bazı ikincil hükümler de bulunmaktadır.

28

17

Mesut Hakkı Caşın, “Modern Uluslararası Hukukun Temel Esasları”, Legal İstan-

bul 2013, S.1373.

18

Bkz. 1993 Viyana Deklarasyonu ve Eylem Planı.

19

Ademola Abass, “International Law, Text, Cases and Materials” Oxford Press

2012, S. 676.

20

Çiçekli, 2009, S.15.

21

Thomas Musgrave, “Refugees”, in; “Public International Law, an Australian Pers-

pective”, Edited by Sam Blay/Ryszard Piotrowicz/B. Martin Tsamenyi, Oxford

Press, Melbourne 1997, S. 302.

22

https://www.amnesty.org.tr/icerik/37/1122/turkiye-1951-cenevre-sozlesmesi

23

Çiçekli, 2009, S.15.

24

Protokolün 7. Maddesi.

25

Caşın, 2013, S.1385. Bkz. ayrıca Nazlı Töre, “Uluslararası Göç Hukuku”, Turhan

Kitabevi Ankara 2016, S.93.

26

https://www.amnesty.org.tr/icerik/37/1122/turkiye-1951-cenevre-sozlesmesi

27

Bkz. 2014 tarihli, 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu.

28

Caşın, 2013, S.1385.