Previous Page  394 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 394 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (125)

Kutluhan BOZKURT

393

Düzenlemeye göre Türkiye, Avrupa dışından gelenleri mül-

teci olarak kabul etmiyor. Avrupa dışından gelenlerin üçüncü ül-

keye yerleştirilinceye kadar, şartlı mülteci statüsünde geçici olarak

Türkiye’de kalmasına izin veriliyor. Uluslararası koruma arayan ya-

bancılar Türkiye’ye adım attığında

mülteci veya şartlı mülteci sta-

tülerini

almak için başvuruyor. Bu kişilerin statüsü verilene kadar

kendilerine

“uluslararası koruma başvuru sahibi”

deniyor. Bu nok-

tada hatırlatmada fayda var ki Türk hukukunda şartlı mülteci statüsü

verilen yabancılar güvenli üçüncü bir ülkeye yerleştirilmektedirler.

29

Türkiye hukuk sisteminde sığınmacı kavramı bulunmamaktadır.

Ancak 2014 yılında yayımlanan Geçici Koruma Yönetmeliğinde,

30

1951 tarihli Cenevre Sözleşmesine Türkiye tarafından konulan çe-

kince gözetilerek

“mülteci”

kavramının yanına

“şartlı mülteci”

kavramı eklenmiştir.

31

Bu noktadan hareketle, Türkiye’deki Suriye-

liler

“geçici koruma”

statüsündedirler. Geçici koruma, ülkesinden

ayrılmaya zorlanmış, ayrıldığı ülkeye geri dönemeyen, acil ve geçici

koruma bulmak amacıyla kitlesel olarak sınırlarımıza gelen veya sı-

nırlarımızı geçen ve haklarında bireysel olarak uluslararası koruma

statüsü belirleme işlemi yapılamayan yabancılara sağlanan koruma-

yı ifade etmektedir.

6458 sayılı Kanun kapsamında yayınlanan Geçici Koruma Yönet-

meliğine

32

göre; Suriye’den Türkiye’ye gelen yaklaşık 3 milyon kayıt-

lı kişinin statüsü

“Geçici Koruma”

olarak tanımlanmaktadır ve bu

kişiler

bireysel prosedür olan şartlı mülteci statüsü için başvuru

yapamazlar.

Sonuç itibariyle; Türk Hukuku açısından bir kavramlar

karmaşası olduğu açıktır ve gerçek olan Suriyelilerin hukuksal olarak

“Geçici Koruma”

kapsamında tanımlanmaları ve

“şartlı mülteci”

başvurusu yapmaya haklarının olmadığıdır. Buna karşılık, Uluslara-

rası Af Örgütü’nün yayınladığı rapor ve açıklamalarda Türkiye’deki

bu kavram karmaşasından uzak durarak uluslararası literatür,

“mül-

teci/sığınmacı” hukuksal tanımlaması

kullanılmaktadır.

33

29

Töre, 2016, S.93

30

6458 sayılı Kanun kapsamında yayımlanmıştır.

31

Töre, 2016, S.99

32

6458 sayılı kanun kapsamında yayınlanan Geçici Koruma Yönetmeliği.

33

Uluslararası Af Örgütü Mülteci Hakları Koordinatörü Volkan Görendağ’ın açık-

laması.

http://bianet.org/bianet/toplum/167434-multeci-gocmen-siginmaci-

arasindaki-farklar