Previous Page  30 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 393 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (126)

Ufuk YEŞİL

29

grupların da okul açmalarına imkân tanınmıştır. 1864 yılında Papa,

her bireyin kendi aklıyla dinler arasında tercih yapabilme özgürlüğü”

nün

de yer aldığı seksen maddelik yanlış ve kınanmış düşünceyi halka du-

yurmuştur.

74

Devlet idaresinde kısa sürede olsa Katolik egemenliğinin bulun-

ması ve kiliseye verilen ayrıcalıkların ne gibi sonuçlar doğurabilece-

ğini görmüş olan Cumhuriyetçiler geçmişte edindikleri tecrübeler

ışığında 1879 yılında yapılan seçimi kazanmış ve yönetimi ele geçir-

mişlerdir. Cumhuriyetçilerin iktidara gelmesi Fransa’da laikliğin ge-

lişmesi yolunda ikinci önemli adım olmuştur. Bu dönemde

“din”

unsu-

ru ilk, orta ve yüksekokulların tamamının programından çıkartılmış,

manevi ve dinsel eğitimin yerini yurttaşlık eğitimi almış, eğitim üc-

retsiz ve zorunlu hale getirilmiş, çocukların dini eğitim alabilmeleri

için haftada bir gün okulların tatil edilmesine karar verilmiştir. 1881

yılında mezheplere ait mezarlıklar kaldırılmış, 1884’te boşanma huku-

ku değiştirilmiş ve sivil erkekler için boşanma kanunu getirilmiştir.

75

Bu dönem, laikliğin asıl fonksiyonunu ifa ettiği dönem olarak da

kabul edilebilir. Bu dönemde laiklik ilkesinin gelişimi, eğitim ve öğ-

retimin kendisini dini unsurlardan arındırması şeklinde göstermiş-

tir.

76

Cumhuriyetçilerin sergiledikleri kilise karşıtı politikalar Fransız

hukuk sistemini de önemli şekilde etkilemiş, günümüzde bile geçerli

olan ve kilisenin toplumsal yaşama müdahalesini engelleyen kanun-

ların çıkmasına zemin hazırlamıştır. Bu kanunlardan birisi 1 Temmuz

1901’de kabul edilen Dernekler Kanunu’dur. Bu kanun ile bütün dini

cemaatlerin yetki talebinde bulunmaları şartı getirilmiş ve parlamen-

todan onama al(a)mayan cemaatlerin tamamı kanun dışı sayılarak mal

varlıklarına el konulmuştur. Bu kanun nedeniyle yüzlerce cemaat ka-

panmış, binlerce din görevlisi de Fransa dışına sürülmüştür.

77

74

Duffar, s. 48; Baubert, s. 97; Kuru, s. 144-145.

75

Peter Antes, “Fransa’da Sekülarizm ve Laiklik”, (Çev. Nezih, Pala), Devlet ve Din

İlişkileri -Farklı Modeller, Konseptler ve Tecrübeler, Konrad Adenauer Vakfı Ya-

yınları, Ankara 2003, s. 10; Aksoy, s. 224, Kuru, s. 147; Duffar, s. 49; Küçük, Dini

Semboller, s. 98.

76

Bülent Tanör ve Necmi Yüzbaşıoğlu, 1982 Anayasasına göre Türk Anayasa Huku-

ku, Beta Yayınları, 14. Bası, İstanbul 2012, s. 90.

77

T. Jeremy Gunn, Din Özgürlüğü ve Laisete, ABD ile Fransa Arasında Bir Karşılaş-

tırma, (Edi. Atilla Yayla), (Çev. Hüseyin Bal, Ömer Faruk Altıntaş), Ankara 2005,

s. 36; Kuru, s. 153; Küçük, Dini Semboller, s. 98-99.