Previous Page  97 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 97 / 497 Next Page
Page Background

96

Kamu Hizmetine Girişte ve Yükselmede Kadınlara Pozitif Ayrımcılık Yapılması ...

Günümüzde açıkça anlaşılmıştır ki sadece genel anlamda hukuk

normlarıyla toplumsal cinsiyet eşitliğini

7

vurgulamak veya ayrımcılığı

yasaklamak yeterli değildir; var olan fiili eşitsizliğin giderilmesi için

adımlar atılması gerekmektedir. Elbette, öncelikle toplumsal cinsiyet

algısını değiştirmek, bunun için de toplumsal cinsiyete ilişkin önyargı

ve klişelerin değiştirilmesi gerekmektedir.

8

Türkiye’nin taraf olduğu

Medeni ve Siyasal Haklara İlişkin Uluslararası Sözleşme (MSHS); Ka-

dına Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Sözleşmesi (CEDAW)

ve Kadına Yönelik Şiddet ve Aile İçi Şiddetin Önlenmesi ve Bunlarla

Mücadeleye İlişkin Avrupa Konseyi Sözleşmesi (İstanbul Sözleşmesi),

üye devletlerin politikalarıyla bütün kurumlarında toplumsal cinsiyet

eşitliğine ilişkin bir bilinç oluşmasını

9

ve mevcut cinsiyet eşitsizliğini

giderici politikalar üretilmesini ve önlemler alınmasını öngörmekte-

dir. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 10’uncu maddesi de 2004 ve

2010 yıllarında getirilen ek düzenlemelerle cinsiyete dayalı ayrımcılığı

yasaklamakta ve devlete eşitliği sağlama görevi vermektedir. Bu dü-

zenlemeler birlikte değerlendirildiğinde devletlerin öncelikle ayrımcı-

lık yapmama şeklinde bir negatif yükümlülüğü ve daha sonra da bu

ayrımcılığı ortadan kaldırma şeklinde pozitif bir yükümlüğü olduğu

görülmektedir.

10

Mevcut fiili cinsiyet eşitsizliğini gidermede kısa za-

manda sonuç verecek ve toplumdaki cinsiyet algılarını kırmayı sağ-

layacak “

pozitif ayrımcılık

” uygulamaları bu açıdan dikkate değerdir.

Zira maddi anlamda eşitlik ilkesi, aynı zamanda süre gelen eşitsizliği

Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi

, Eylül 2013, C. 13, s. 166; “İstihdam ve sosyal

politikada, kadın-erkek eşitliği alanında, kadınlar, ağırlıklı olarak düşük beceri

gerektiren işlerde istihdam edilmeye devam etmektedir ve yönetici kademele-

rinde kadın temsil oranı son derece düşüktür. Kadın ile erkek arasındaki ücret

farklılıkları sorun olmaya devam etmektedir. Çalışan ebeveynlerin kısmi süreli

çalışmasına ilişkin düzenleme kabul edilmiştir. Uzun süreli bakım da dâhil olmak

üzere, çocukların, yaşlı ve hasta kişilerin bakımına yönelik kurum ve hizmetlerin

yetersiz olması, bakım sorumluluğu konusunda toplumsal cinsiyet önyargıları ne-

deniyle, kadınların istihdamını engellemeye devam etmektedir.” AB 2016 Türkiye

Raporu, s. 59,

https://www.ab.gov.tr/files/pub/2016_ilerleme_raporu_tr.pdf

7

Toplumsal cinsiyet eşitliği, kadın ve erkeğin cinsiyetlerinden bağımsız olarak kay-

naklara ve hizmetlere eşit olarak erişmesi ile haklarını eşit şekilde kullanmasıdır.

Tosun, s. 9.

8

Gülriz Uygur, “Kadına Yönelik Şiddeti Önlemede Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin

Önemi”, Dini Araştırmalar, 2019, C. 19, S. 49, s. 211.

9

Uygur, s. 211.

10

Tosun, s. 9.