Background Image
Previous Page  516 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 516 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Kitaplar, Dergiler

515

böyle bir eğitimle yetişmiş olan kişiler kamusal alanın öznelerinin, ka-

rar vericilerinin yanlışlarını, uygulanan politikaların insanı ne denli

göz ardı ettiğini anlayabilirler. Bu tür politikalardan biri de

“gelişmeci/

kalkınmacı politika”

yaklaşımıdır (s. 13).

İoanna Kuçuradi’nin bu bağlamda, daha önceki bir konuşmasına

göndermede bulunarak dile getirdikleri son derece önemli görünmek-

tedir:

“Gelişmeci/ kalkınmacı politikaların kendilerinden beklenen sonuçları

vermediğini, dünyadaki yoksulluğu ortadan kaldırmadığı, üstelik hem ulusal

hem de uluslararası düzeyde zengin ile yoksul arasındaki uçurumu daha da

genişlettiğini; Batılı ülkelerde farklı, o zamanki adıyla üçüncü dünya ülkele­

rinde de farklı anlaşılan ‘kültürel gelişme’nin en çarpıcı sonuçlarından biri­

nin kök-tendinciliklerin canlanıp yayılması, başka bir sonucunun da farkında

olmadan, göreli olan kültürel normların evrensel olan insan hakları normla­

rının önüne geçirilmesi olduğunu, bunun sonucunda da, siyasal partilerin

olabildiğince çok oy almak ve sözüm ona demokratik bir yoldan iktidara gel­

mek için, çok sayıda seçmenin hoşuna giden ama insan haklarına ve bu arada

bu seçmenlerin de insan haklarına zarar veren işler yapma ya götürdüğünü

örneklendirmiş; serbest pazarın ve ekonomik globalleşmenin ise insan hakla­

rı için tuzak olduğunu, ölçütsüz özelleştirmeye yol açacağını belirtmiştim.

Çünkü ‘serbest pazar’ ifadesindeki ‘serbest’ (free) kelimesi onu bazı kimselerin

kafasında cazip kılsa da serbest pazar ülkelerde ve ülkelerarası ekonomik iliş­

kilerin kurulmasında ve değiştirilmesinde insan haklarının belirleyici olma

olanağını da ortadan kaldırıyor”

(s. 16).

Konuya bilgi eşliğinde, özellikle de insan-dünya-bilgi arasındaki

ilişkilere odaklanan felsefe bilgisi eşliğinde bakmak büyük önem taşı-

yor. Böyle bir belirlemeye ek olarak, insan hakları konusunda verile-

cek eğitim, işin bir başka can alıcı boyutunu ortaya koyuyor.

İnsan Hakları. Evrensel Bildirge’nin 60. Yılında İnsan Hakları baş-

lıklı kitapta ilk bölümde

“Neredeyiz?”

sorusunun yanıtı aranıyor; ikinci

bölümdeyse

“Geleceğe Yönelik Beklentiler”

üzerinde durularak bir ba-

kıma

“Neleri dikkate alırsak insan haklarında daha iyi bir noktaya geliriz?“

sorusunun yanıtı aranmaya çalışılıyor.

“Neredeyiz?”

sorusunun yanıtı,

dünyanın farklı bölgelerinde insan haklarının ne durumda olduğuna

ilişkin saptamalarda kendine yer buluyor. Afrika’da, Asya’da özellikle

yoksullukla ve çok farklı çerçevelerdeki yoksunluklarla birlikte, hak-

ların ihlali çok somut bir biçimde ortaya çıkıyor. Bilgi eksikliği, yok-