Background Image
Previous Page  256 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 256 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Gülüm Bayraktaroğlu ÖZÇELİK

255

açısından tehlike oluşturan bir suçtan kesin hüküm giymeleri duru-

munda idareye takdir yetkisi tanımak suretiyle mümkün kılmaktadır.

Kanun, sınır dışı etme kararının alınmayacağı istisnai halleri de

düzenlemiştir. Bu çerçevede sağlık sebepleri, ilgilinin insan ticareti

çerçevesinde mağdur destek sürecinden yararlanmakta olması, vatan-

sız olması veya sınır dışı edileceği ülkede ölüm cezasına, işkenceye,

insanlık dışı ya da onur kırıcı ceza veya muameleye maruz kalacağı

konusunda ciddî emare bulunması sınır dışı kararının alınmasını en-

gelleyecektir. Anılan istisnai durumlardan özellikle sonuncusu AİHM

içtihadında vurgulandığı şekilde ilgili bakımından sınır dışı edileceği

ülkede böyle bir muameleye maruz kalacağı konusunda ciddî emare

bulunmasını yeterli görmesi bakımından önemlidir.

Kanunda AİHM içtihadını yansıtan bir başka düzenleme idarî

gözetime ilişkindir. Mahkemenin Türkiye ile ilgili olarak vermiş ka-

rarlarda Türk hukukunda idarî gözetim kararının verilmesi ve uzatıl-

masına ilişkin usûl, idarî gözetim süresi, idarî gözetim kararına karşı

yargı yolu ve idarî gözetim altındaki kişilere sağlanacak adlî yardım

konularında herhangi bir yasal düzenleme olmamasına ilişkin olarak

tespit ettiği eksiklikler Kanunun ayrıntılı hükümleriyle karşılanmıştır.

Diğer yandan, Kanunun sınır dışı etme kararının yargısal dene-

timi bakımından getirdiği yenilikler de önemlidir. Bu çerçevede ida-

re mahkemeleri görevli tayin edilmiş, mahkemeye başvuru süresi ile

mahkemenin karar vermesi gereken süre 15 gün olarak belirlenmiştir.

Ancak söz konusu süreler sınır dışı kararının ilgili bakımından yarata-

cağı ağır sonuçlar dikkate alındığında oldukça kısadır.

Kanunun yargısal denetimle ilgili olarak getirdiği yeniliklerden

bir diğeri dava açma süresi içerisinde veya yargılama devam ederken

ilgilinin sınır dışı edilmeyeceğine ilişkin düzenlemedir. Bir diğer ifa-

deyle sınır dışı kararına karşı yargı yoluna başvurulması durumunda

yürütmenin durdurulması ile ilgili bir talebe ihtiyaç yoktur. Bu düzen-

leme AİHM kararlarında ifade edildiği şekilde “

otomatik olarak durdu-

rucu etkisi olan bir başvuru yolu

”nun Türk hukukunda kabul edildiği

anlamına gelmektedir.

Ancak bu çerçevede eleştiriye açık bir husus, Kanunun idare mah-

kemesi kararlarının kesin olacağına ilişkin düzenlemesidir. YUKK