Background Image
Previous Page  255 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 255 / 417 Next Page
Page Background

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hükümleri Uyarınca Yabancıların ...

254

edilen kimsenin Türkiye’deki işlerini vekilleri aracılığıyla devam ettir-

mesi mümkün olup mallarının tasfiye edilmesi zorunluluğu da bulun-

mamaktadır

141

.

SONUÇ

YUKK, yabancıların Türkiye’ye girişi, Türkiye’de bulunmaları ve

Türkiye’den çıkışları konusunda kapsamlı ve yeni bir düzenleme ge-

tirmekte; bu bağlamda yabancıların sınır dışı edilmesi hususu da etraf-

lı şekilde düzenlenmektedir.

Kanunun yabancıların sınır dışı edilmesine ilişkin hükümleri in-

celendiğinde, getirdiği en önemli yeniliklerden biri, sınır dışı edilecek

kişilerin açıkça sayılmasıdır. Bu anlamda Kanun, kural olarak idareye

takdir yetkisi tanımaksızın belli kişilerin sınır dışı edilmesini öngör-

mektedir. Bu şekilde YUKK öncesi dönemde mevzuatta dağınık şekil-

de yer alan sınır dışı sebepleri tek bir düzenlemede toplamış olmak-

ta, YİSHK’nın 19. maddesinde yer alan ve kapsamı belirsiz olmakla

eleştirilen genel sınır dışı sebepleri netleştirilmekte ve doktrinde söz

konusu sebeplere dayandırılması savunulan farklı bazı durumlar da

açıklığa kavuşturulmuş olmaktadır. Bununla birlikte, Kanunun sınır

dışı sebeplerine yer veren 54. maddesinin 1. fıkrasının “

Terör örgütü

yöneticisi, üyesi, destekleyicisi veya çıkar amaçlı suç örgütü yöneticisi, üye-

si veya destekleyicisi olanlar

”ın sınır dışı edileceklerine ilişkin (b) bendi

eleştiriye açıktır. Zira anılan hüküm, ceza kanunlarında tanımlanma-

mış olan “

çıkar amaçlı suç örgütü

”nün yöneticisi, üyesi, destekleyicisi

olan yabancıların sınır dışı edileceğini düzenlemekle kalmamış ayrı-

ca anılan hükümde sayılan kişilerin sınır dışı edilmeleri için kesin bir

mahkûmiyet kararının varlığını da aramamıştır. Dolayısıyla anılan

hüküm hukukumuzda var olmayan bir ceza hukuku kurumuna sınır

dışı etme gibi ağır bir hukukî sonucu bağlamakta ve ayrıca suçsuzluk

karinesine ilişkin anayasal ilke ile AİHS’nin adil yargılanma hakkına

ilişkin hükmünü ihlal etmektedir.

Diğer yandan Kanun, başvuru sahibi veya uluslararası koruma

statüsü sahibi kişilerin sınır dışı edilmelerini ülke güvenliği için tehli-

ke oluşturduklarına dair ciddî emareler bulunması veya kamu düzeni

141

Aynı yönde bkz. AYBAY, s. 159. Karş. DURAN, s. 15.