

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hükümleri Uyarınca Yabancıların ...
254
edilen kimsenin Türkiye’deki işlerini vekilleri aracılığıyla devam ettir-
mesi mümkün olup mallarının tasfiye edilmesi zorunluluğu da bulun-
mamaktadır
141
.
SONUÇ
YUKK, yabancıların Türkiye’ye girişi, Türkiye’de bulunmaları ve
Türkiye’den çıkışları konusunda kapsamlı ve yeni bir düzenleme ge-
tirmekte; bu bağlamda yabancıların sınır dışı edilmesi hususu da etraf-
lı şekilde düzenlenmektedir.
Kanunun yabancıların sınır dışı edilmesine ilişkin hükümleri in-
celendiğinde, getirdiği en önemli yeniliklerden biri, sınır dışı edilecek
kişilerin açıkça sayılmasıdır. Bu anlamda Kanun, kural olarak idareye
takdir yetkisi tanımaksızın belli kişilerin sınır dışı edilmesini öngör-
mektedir. Bu şekilde YUKK öncesi dönemde mevzuatta dağınık şekil-
de yer alan sınır dışı sebepleri tek bir düzenlemede toplamış olmak-
ta, YİSHK’nın 19. maddesinde yer alan ve kapsamı belirsiz olmakla
eleştirilen genel sınır dışı sebepleri netleştirilmekte ve doktrinde söz
konusu sebeplere dayandırılması savunulan farklı bazı durumlar da
açıklığa kavuşturulmuş olmaktadır. Bununla birlikte, Kanunun sınır
dışı sebeplerine yer veren 54. maddesinin 1. fıkrasının “
Terör örgütü
yöneticisi, üyesi, destekleyicisi veya çıkar amaçlı suç örgütü yöneticisi, üye-
si veya destekleyicisi olanlar
”ın sınır dışı edileceklerine ilişkin (b) bendi
eleştiriye açıktır. Zira anılan hüküm, ceza kanunlarında tanımlanma-
mış olan “
çıkar amaçlı suç örgütü
”nün yöneticisi, üyesi, destekleyicisi
olan yabancıların sınır dışı edileceğini düzenlemekle kalmamış ayrı-
ca anılan hükümde sayılan kişilerin sınır dışı edilmeleri için kesin bir
mahkûmiyet kararının varlığını da aramamıştır. Dolayısıyla anılan
hüküm hukukumuzda var olmayan bir ceza hukuku kurumuna sınır
dışı etme gibi ağır bir hukukî sonucu bağlamakta ve ayrıca suçsuzluk
karinesine ilişkin anayasal ilke ile AİHS’nin adil yargılanma hakkına
ilişkin hükmünü ihlal etmektedir.
Diğer yandan Kanun, başvuru sahibi veya uluslararası koruma
statüsü sahibi kişilerin sınır dışı edilmelerini ülke güvenliği için tehli-
ke oluşturduklarına dair ciddî emareler bulunması veya kamu düzeni
141
Aynı yönde bkz. AYBAY, s. 159. Karş. DURAN, s. 15.