

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hükümleri Uyarınca Yabancıların ...
250
Sınır dışı kararının 54. maddenin 1. fıkrasının (d) bendi uyarınca
verilmesi durumunda, söz konusu kararda hangi olayların kamu dü-
zeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığını tehdit ettiğinin belirtilmesi
gerekir. Söz konusu zorunluluk aynı zamanda, Kanunun 53. maddesi-
nin 2. fıkrası uyarınca sınır dışı kararının gerekçeli olması gereğinden
de kaynaklanmaktadır. İdarenin, sınır dışı kararında hiçbir somut ola-
ya dayanmaması veya dayandığı olayın gerçekleşmemiş olması duru-
munda söz konusu karar neden yönünden hukuka aykırıdır
133
. Mah-
kemenin yargısal denetimi gerçekleştirirken, idarenin kamu düzeni,
kamu güvenliği veya kamu sağlığını tehdit ettiğini belirttiği olayların
ilgilinin sınır dışı edilmesini haklı gösterecek nitelikte olup olmadığını
da denetlemesi gerekir
134
.
Aynı durum başvuru sahibi veya uluslararası koruma statüsü sa-
hibi kişiler hakkında sadece ülke güvenliği için tehlike oluşturdukla-
rına dair ciddî emareler bulunduğunda veya kamu düzeni açısından
tehlike oluşturan bir suçtan kesin hüküm giymeleri durumunda sınır
dışı etme kararı alınabileceğine ilişkin 54. maddenin 2. fıkrası bakımın-
dan da söz konusudur. Dolayısıyla ilgili hakkında ülke güvenliği için
tehlike oluşturduğuna dair ciddî emareler bulunması sebebiyle sınır
dışı kararı verilmiş olması durumunda, söz konusu kararın yargısal
denetimini yapan mahkemenin idarenin “
ciddî emare
” olarak nitelen-
dirdiği olayın sınır dışı etme işleminin yapılmasını gerektirecek bir
olay olup olmadığını değerlendirebilmesi gerekir
135
. Benzer bir değer-
lendirme, ilgilinin kamu düzeni açısından tehlike oluşturan bir suçtan
kesin hüküm giymesi sebebine dayanılarak verilmiş sınır dışı etme ka-
rarının denetimi bakımından da kabul edilebilir.
Kanunda idareye takdir yetkisi tanınmaksızın açık ve net olarak
sınır dışı etme sebebi olarak belirtilen sebeplerden birinin varlığı duru-
munda, sınır dışı kararı yerine farklı sonuç doğuracak bir karar veril-
133
Bkz. DARDAĞAN, s. 120.
134
Bununla birlikte, YUKK öncesi dönemde sınır dışı işleminin dayandığı eylem/
olayların YİSHK’nın 19. maddesi kapsamına sokulup sokulamayacağına ilişkin
bir tartışmaya mahkeme kararlarında yer verilmediği bilinmektedir. Danıştay az
sayıda kararında böyle bir inceleme yapmıştır. Söz konusu kararlar hakkında bkz.
DARDAĞAN, s. 123.
135
İdare tarafından yapılan nitelendirmenin denetlenmesi hakkında bkz. TAN, s.
850. Bununla birlikte böyle bir denetim yerindelik denetimine kayma tehlikesini
de barındırmaktadır: TAN, s. 850.