

Gezi Parkı Gösterileri ile Yeniden Gündeme Gelen Polisin Hukuka Aykırı Davranışları ...
380
ğer kurallarla farkı, davalar, haklar, özgürlükler, yaptırım gibi genel
konular ele alınmakta, hukukun temel kavramları öğrencilere veril-
mektedir.
Hukuk, hayatın ta kendisidir. Esasında hukuk dersi, polislik mes-
leğinde gerek personelin kendi haklarını gerek vatandaşın haklarını
koruması açısından çok önemlidir. Bunu çok iyi bildiğimden, müfre-
data bağlı kalmakla birlikte, dersi sadece teorik boyutu ile değil pratik
boyutuyla da ele aldım. Ezberi yasaklayıp yorumu mihenk taşı yap-
tım. Hukuk yaşamımda karşılaştığım birçok olayı sergilemek ve bazı
yargı kararlarından örnekler vermek suretiyle dersi somutlaştırmaya,
renklendirmeye çalıştım. Olaydan kurama ve kurala doğru yol aldım.
Örneğin, hukukun tanımını yaparken, hukukun aslında sosyal ihtiyaç-
ları karşılamak için getirilmiş hükümler olduğunu göstermek için ayda
uygulanacak hukuk kurallarından 5 tanesini yazmalarını istedim. İl-
ginç yanıtlar gelmişti: Örneğin, ayda herkes mülkiyet hakkına sahiptir.
İzinsiz inşaat yapılmaz. Ay yüzeyini kirletmek ceza ile karşılanır gibi
cevaplar aldım. Hukuk kuralları ile diğer sosyal hukuk kuralları ara-
sındaki ilişkiyi anlatmak için kız kaçırmak, beşik kertmesi, imam nika-
hı gibi töre ile hukukun kesiştiği, çatıştığı veya birbirini tamamladığı
birçok kuraldan bahsettim. Ceza hukukunu anlatırken, kolluk görevi-
ni ifa ederken birden suçlu olabileceklerini ve bir polis kelepçesi ile ad-
liyeye sevk edilebileceklerini canlı canlı örneklerle gazete küpürleri ile
anlattım. Onların birer savcı veya hâkim olmadıklarını, sadece yargıya
yardımcı olan unsurlar olduklarını zikrettim. Daha sonra meşru mü-
dafaayı anlatırken orantısızlığı anlattım. Ayrıca toplumsal olaylarda
aşırı güç kullanımı halinde suçlu konuma düşülebileceğini belirttim.
Masumiyet karinesinden söz ettim. Bu çerçevede, elinde kanlı bıçağı
ile birisini yakalasanız dahi, onu, suçu sabit olana kadar, masum kabul
etmeleri gerektiğini hatırlattım. İnsanların kişilik haklarından bahse-
dip, suçlularda da sizli-bizli konuşmalarını söyledim. Suçüstü halinde
dahi bir kimseyi yakalasanız, onunla kişilik haklarına tecavüz teşkil
edecek şekilde konuşmamaları gerektiğini söyledim. Suçludan delile
değil, delilden suçluya ulaşılması gerektiğini, zehirli ağacın meyvesi-
nin de zehirli olacağını, hukuka aykırı delil elde edilmesinin sonucunu
anlattım. İdare hukuku ile ilgili davaları anlatırken idareye karşı hak-
larını ve hak arama yollarını öğrettim. Nitekim aslında 4 ay boyun-
cu, öğrencilerin, hukuk kurallarına uymalarını, hukuki sınırlar içinde