Background Image
Previous Page  382 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 382 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (110)

Ozan CAN

381

görevlerini ifa etmelerinden başka bir şeyi açıklamadım. İşin özüne

bakıldığında da bu dersin polis adaylarına verilmesi, polisin hukuka

uygun ve en iyi şekilde görev ifa etmesini sağlamaktır.

Acaba polis adaylarına anlattığımız bu dersin onlarda ne gibi bir

etkisi olmuştu? Bu sorunun cevabını almak, bir bakıma kendi kendi-

mizin, eğitimimizin, hukuka giriş dersinin etki analizini de yapmak

idi. Bu çerçevede final sınavında “

Hukuka giriş dersi sizlere ne katmıştır,

polislik mesleğinde hukuk bilgisinin önemini açıklayınız”

şeklinde bir soru

sordum. Sınav kâğıtlarını değerlendirirken özellikle bu sorunun yanı-

tını çok merak ediyordum. Acaba hukuka giriş dersinde neler öğren-

mişlerdi ve bu dersin, bir polis olarak, onlara kattığı şey neydi? Meslek

hayatına adım attıklarında, bu ders onların davranışlarına nasıl bir et-

kide bulunacaktı? Onlarda nasıl bir iz bırakmıştı? İşte ilk başlık altında

okuduğumuz yazılar onların birebir cevapları idi. Saf ve çocuksu bir

üslupla, bilgiyi özümsemiş şekilde verdikleri cevaplar böyleydi. Bu

yanıtları veren benim öğrencilerim, şu anda, gezi parkı olaylarında

görev sınırlarını aşmayan, ceza hukuku yönüyle suç işlemeyen, temel

haklardan olan toplantı ve gösteri yürüyüşü özgürlüğünü özümsemiş,

bunun evrensel bir hak olduğunu, demokrasinin bir gereği olduğunu

bilen ve bir zaman kendisinin de bu özgürlükten yararlanabileceğini

bilen ancak görevini de hukuka uygun tarzda en iyi şekilde yapan po-

lislerdir. Suç işleyen, karşıdaki vatandaşı düşman olarak gören bir ruh

haliyle hareket eden polis değillerdir.

Bu makaleyi ve mesleğe adım atmak için eğitim gören bu polis

adaylarının yazılanları okuduktan sonra polislerin görev sınırlarını

aşmasının, hukuka uygun davranmasının çözümünün nerede olduğu

galiba anlaşılacaktır.

Polislerin aşırı güç kullanımı vs. gibi konularda yaşanan hukuka

aykırılıkların çaresinin yine eğitimden geçtiği açıktır. Gezi parkı olay-

larına değin polislerin toplumsal olaylardaki hukuki disiplini sevindi-

rici bir durumda idi. Son dönemde basına yansıyan olaylarda gördük

ki, polisimizin birçoğunun hala hukuk eğitimine ihtiyacı olduğu açık-

tır. Bu durumun, teşkilat içindeki kimseler tarafından da dile getirildi-

ğini yine basına yansıyan haberlerden okumaktayız.

Ayrıca her şeyin hukuk içinde bir karşılığının bulunduğu dikkate

alındığında, polisimizi, toplumsal olayların büyümesine neden olan