Background Image
Previous Page  114 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 114 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Ebru TÜZEMEN ATİK

113

A. Ek Kart ile Sanal Kart Arasındaki Farklar

Son yıllarda internet üzerinden kredi kartı kullanımının yaygın-

laşması karşısında kredi kartı çıkaran kuruluşlar internet kullanımın-

da kredi kartları güvenliğinin sağlanması amacıyla sanal kart

(virtual

credit card)

uygulamasını başlatmışlardır. Sanal kart, internet ve mail

order

29

harcamalarında güvenli kullanım sağlamak amacıyla çıkarı-

lan, 0 (sıfır) limitli ek karta benzer bir şekilde asıl karttan limit aktarı-

mı yoluyla çalışan, kart plastiği olmayan ve yalnızca internet şubele-

rinde görüntülenebilen kredi kartı türüdür. Sanal kart uygulamasıyla

internette asıl kredi kartı numarası kullanılmaksızın güvenli alışveriş

olanağı sağlanmaktadır. Sanal kartın kullanımından önce asıl karttan

sanal karta bir limit aktarımı yapılır ve kullanım süresi sonunda sanal

kartta kullanılmayan limit kalması halinde bu limit tekrar asıl karta

aktarılarak internet kullanımında güvenlik sağlanmış olur.

Sanal kart asıl kredi kartına bağlı olarak ve onun limiti dâhilinde

kullanılmak üzere çıkarılması yönünden ek kart ile benzerlik göste-

rir. Buna karşılık asıl kredi kartı hamili aynı zamanda sanal kartın da

hamilidir. Sanal kartın kullanımı da tıpkı asıl kredi kartında olduğu

başkalarının kullanımına sunulamaz. Sanal kart ile nakit avans kul-

lanılma imkânı yoktur ve ek kart tahsis edilemez.

30

Ek kartlarda ise

hamil asıl kart hamilinin lehine ek kart talebinde bulunduğu bir başka

kişidir. Bu nedenle aralarında benzerlik olmasına karşılık sanal kart-

lar bir ek kart türü olarak nitelendirilemez. Diğer yandan sanal kartlar

basılı kart şeklinde olmamasına karşılık, ek kartların basılı kart şek-

linde ortaya çıktığı görülmektedir. Ancak belirtmek gerekir ki, kart çı-

karan kuruluş sisteminin imkân vermesi halinde ek kart hamili lehine

de sanal kart çıkarılması mümkündür.

B. Ek Kart ile Firma Kartı Arasındaki Farklar

İş dünyasında işletmelerin temsilcileri ve yetkilileri tarafından ya-

pılan seyahat, konaklama, malzeme temini gibi harcamalarda kredi

29

“Mail order” bir mal veya hizmetin gazete, broşür, telefon ve televizyon yoluyla

satışa sunulması halinde mal ve hizmeti sunan işyerine gitmeksizin sipariş ve-

rilmesini sağlayan bir kredi kartı ile ödeme yöntemidir. Ayrıntılı bilgi için bkz.

http://www.yapikredi.com.tr/tr-TR/kredi_kartlari/uye_isyeri_hizmetleri/

mail_order.aspx. (Erişim: 14.05.2013).

30

Kaya, s. 82.