

TBB Dergisi 2016 (116)
Aydın AKGÜL
25
lan Direktifin devam eden revizyonu kapsamında sunduğu teklifle
57
,
bireyin, internette yer alan ve artık işletilmesi veya tutulması gereksiz
olan kişisel verilerini sildirebilmesi yönünde unutulma hakkının ka-
bul edilmesine öncülük etmiştir
58
.
Unutulma hakkının, AB’nin kendi dijital dünyasını meydana ge-
tirme çabasının tamamlayıcı bir unsuru biçiminde değerlendirilme-
si gerektiği görüşünde olanlar da bulunmaktadır. Bu görüşe göre; bu
hakkı ortaya çıkaran düzenlemenin arka planında AB’nin dijital hiz-
metleri sunan şirketlerle kullanıcılar arasındaki ilişkisine yeni biçim
verme amacı güdülmekte, şirketlerle bireyler arasındaki ilişkinin ba-
sit, şeffaf ve hesap verilebilir bir boyuta sahip olmasının sağlanmasına
çalışılmaktadır
59
.
Unutulma hakkı, halen yürürlükte olan 95/46/EC sayılı Kişisel Ve-
rilerin Korunması Direktifi’nin yerini alması amacıyla Avrupa Komis-
yonu tarafından Ocak 2012’de teklif edilen Direktifin 17. maddesinde
tanımlanmıştır
60
. “Unutulma ve silinme hakkı” başlıklı 17. maddede,
unutulma hakkının koşulları yer almakta olup veri öznesinin kişisel
verileriyle ilgili her türlü bağlantının, kopyanın ve örneğinin silinme-
sini talep etme konusunda kişisel verileri üçüncü kişilere açıklayan
veri sorumlusuna yükümlülük öngörülmektedir.
Düzenlemenin birinci fıkrasında kullanıcıya ait verilerin hangi
durumlarda silinmesi gerektiği hükme bağlanmaktadır. Buna göre
eğer veriler çok uzun süredir toplanış amaçları çerçevesinde kullanıl-
mıyorsa ve kullanıcı da söz konusu verilerin saklanmasına rıza gös-
termiyorsa “veri denetçisi” (controller) kullanıcıya ait verileri gecik-
meksizin silmekten ve daha fazla yayılmalarının engellenmesinden
sorumludur. Ancak ifade özgürlüğünün korunması, genel sağlığı il-
gilendiren bir konuda kamu yararının olması gibi şartların varlığının
yanı sıra tarihsel, istatistiksel ve bilimsel amaçlar ile Birliğin veya üye
devletlerin hukuk sistemlerinin gerekli kıldığı durumlarda veri denet-
çisi veriyi tutma ve saklama hakkına sahiptir
61
.
57
Weber, s.120.
58
Stuart, s.465.
59
Gülener, s.232.
60
http://www.enisa.europa.eu/activities/identity-and-trust/library/deliverab-les/the-right-to-be-forgotten,s.3. (E.T.25.6.2014).
61
Gülener, s.234.