

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...
90
OECD Rehber İlkeleri ve 108 sayılı Avrupa Konseyi Sözleşmesi’nde
sadece gerçek kişilere ait kişisel veriler korunmaktadır.
35
Buna benzer
şekilde, 95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nin 2/a maddesinde-
ki kişisel veri tanımında ve başlangıç bölümünün 2. maddesinde sade-
ce gerçek kişilere ait veriler kişisel veri olarak kabul edilmiş ve tüzel
kişilere ait veriler kapsam dışında tutulmuştur.
36
2002/58/AT sayılı
Elektronik Haberleşme Yönergesi’nin başlangıç bölümünde yer alan
12. maddede, elektronik haberleşme sektöründe gerçek kişiler yanında
tüzel kişilere ait kişisel verilerin de koruma altına alınabileceği belir-
tilmiştir.
37
Kişisel verilerin korunması hakkı, öncelikle gerçek kişiler için söz
konusudur. Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nda da sadece gerçek
kişiler ile ilişkili verilerin korunduğu, hem ikinci maddeden hem de
kişisel verinin tanımının yapıldığı üçüncü maddeden anlaşılmaktadır.
Kişisel verilerin korunmasına dair uluslararası düzenlemelerde de
öncelikle gerçek kişi ile ilişkili verilerin korunmasının hedef alındığı
söylenebilir.
38
Tüzel kişilere ait veriler gerçek kişilerin verilerini de içe-
sistemleri ile korunması gerektiğini desteklemektedir. Jerry Kang, “Information
Privacy in Cyberspace Transactions”, Stanford Law Review, C.50, 1998, s.1211.
Sonuç olarak tüzel kişilerin verilerinin, kişisel verilerin korunması mevzuatıyla
korunup korunmaması hakkında mevzuatta ve öğretide bir görüş birliği bulun-
mamaktadır. Kuşkonmaz, s.9.
35
OECD Rehber İlkeleri’nin 1/b ve 108 sayılı Avrupa Konseyi Sözleşmesi’nin 2/a
maddelerinde yapılan kişisel veri tanımlarında sadece gerçek kişilere ait kişisel
veriler kapsam içinde tutulmuştur.
36
Korff, s. 14. Bununla birlikte Yönerge, tüzel kişilerin kişisel verilerinin korunup
korunmayacağıyla ilgili düzenleme yapıp yapmamalarını taraf devletlerin takdi-
rine bırakmıştır. Aydın, s. 8.
37
Aksoy, s. 26; Kuşkonmaz, s.8; Aydın Akgül, Kişisel Verilerin Korunması Açısın-
dan İdarenin Hukuki Sorumluluğu ve Yargısal Denetimi, Doktora Tezi, Kocaeli
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli 2013., s. 10.
38
108 sayılı Avrupa Konseyi Sözleşmesi’nde gerçek kişiler ve gerçek kişilere ait kişi-
sel veriler korunmaktadır (md. 2.a). Buna karşılık Sözleşme’ye katılan devletlerin,
dolaylı veya doğrudan gerçek kişilerden oluşan kişi grupları, dernekler, vakıf-
lar, topluluklar, kurumlar ve öteki organlarına da Sözleşme’nin kapsamı altında
koruma sağlayabilecekleri yine Sözleşme’de yer almaktadır (md. 3. f.2b). OECD
Rehber İlkelerinde de esas olarak gerçek kişilere ilişkin veriler korunmakta olup,
tüzel kişileri veya kişi grupları uygulama alanına dâhil etmek üye devletlere bı-
rakılmaktadır (m.6). 95/46/AT Sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nin uygulama ala-
nını belirten 3. maddesinde de gerçek kişilere ait kişisel verilerin koruma altına
alındığı görülmektedir. Bununla birlikte, Avusturya, Danimarka ve Lüksemburg
gibi bazı ülkelerin veri koruma mevzuatlarında tüzel kişilere ait verileri de koru-
ma altına aldıkları görülmektedir. Şimşek, Anayasa Hukukunda Kişisel Verilerin