Previous Page  91 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 91 / 561 Next Page
Page Background

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...

90

OECD Rehber İlkeleri ve 108 sayılı Avrupa Konseyi Sözleşmesi’nde

sadece gerçek kişilere ait kişisel veriler korunmaktadır.

35

Buna benzer

şekilde, 95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nin 2/a maddesinde-

ki kişisel veri tanımında ve başlangıç bölümünün 2. maddesinde sade-

ce gerçek kişilere ait veriler kişisel veri olarak kabul edilmiş ve tüzel

kişilere ait veriler kapsam dışında tutulmuştur.

36

2002/58/AT sayılı

Elektronik Haberleşme Yönergesi’nin başlangıç bölümünde yer alan

12. maddede, elektronik haberleşme sektöründe gerçek kişiler yanında

tüzel kişilere ait kişisel verilerin de koruma altına alınabileceği belir-

tilmiştir.

37

Kişisel verilerin korunması hakkı, öncelikle gerçek kişiler için söz

konusudur. Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nda da sadece gerçek

kişiler ile ilişkili verilerin korunduğu, hem ikinci maddeden hem de

kişisel verinin tanımının yapıldığı üçüncü maddeden anlaşılmaktadır.

Kişisel verilerin korunmasına dair uluslararası düzenlemelerde de

öncelikle gerçek kişi ile ilişkili verilerin korunmasının hedef alındığı

söylenebilir.

38

Tüzel kişilere ait veriler gerçek kişilerin verilerini de içe-

sistemleri ile korunması gerektiğini desteklemektedir. Jerry Kang, “Information

Privacy in Cyberspace Transactions”, Stanford Law Review, C.50, 1998, s.1211.

Sonuç olarak tüzel kişilerin verilerinin, kişisel verilerin korunması mevzuatıyla

korunup korunmaması hakkında mevzuatta ve öğretide bir görüş birliği bulun-

mamaktadır. Kuşkonmaz, s.9.

35

OECD Rehber İlkeleri’nin 1/b ve 108 sayılı Avrupa Konseyi Sözleşmesi’nin 2/a

maddelerinde yapılan kişisel veri tanımlarında sadece gerçek kişilere ait kişisel

veriler kapsam içinde tutulmuştur.

36

Korff, s. 14. Bununla birlikte Yönerge, tüzel kişilerin kişisel verilerinin korunup

korunmayacağıyla ilgili düzenleme yapıp yapmamalarını taraf devletlerin takdi-

rine bırakmıştır. Aydın, s. 8.

37

Aksoy, s. 26; Kuşkonmaz, s.8; Aydın Akgül, Kişisel Verilerin Korunması Açısın-

dan İdarenin Hukuki Sorumluluğu ve Yargısal Denetimi, Doktora Tezi, Kocaeli

Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli 2013., s. 10.

38

108 sayılı Avrupa Konseyi Sözleşmesi’nde gerçek kişiler ve gerçek kişilere ait kişi-

sel veriler korunmaktadır (md. 2.a). Buna karşılık Sözleşme’ye katılan devletlerin,

dolaylı veya doğrudan gerçek kişilerden oluşan kişi grupları, dernekler, vakıf-

lar, topluluklar, kurumlar ve öteki organlarına da Sözleşme’nin kapsamı altında

koruma sağlayabilecekleri yine Sözleşme’de yer almaktadır (md. 3. f.2b). OECD

Rehber İlkelerinde de esas olarak gerçek kişilere ilişkin veriler korunmakta olup,

tüzel kişileri veya kişi grupları uygulama alanına dâhil etmek üye devletlere bı-

rakılmaktadır (m.6). 95/46/AT Sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nin uygulama ala-

nını belirten 3. maddesinde de gerçek kişilere ait kişisel verilerin koruma altına

alındığı görülmektedir. Bununla birlikte, Avusturya, Danimarka ve Lüksemburg

gibi bazı ülkelerin veri koruma mevzuatlarında tüzel kişilere ait verileri de koru-

ma altına aldıkları görülmektedir. Şimşek, Anayasa Hukukunda Kişisel Verilerin