Previous Page  378 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 378 / 457 Next Page
Page Background

377

TBB Dergisi 2017 (130)

Neşe BARAN ÇELİK

az Kart başvurusu, yurtiçi ve yurtdışından yabancı adına yetkili aracı

kurum

69

tarafından da yapılabilir (Yön. m.6/4). Turkuaz Kart başvu-

rusunun değerlendirilmesinde uluslararası işgücü politikası doğrultu-

sunda Genel Müdürlükçe belirlenen kıstaslar kapsamında oluşturulan

puanlama sistemi

70

kullanılacak; puanlama sistemi kapsamında yeterli

puanı alan başvurular olumlu

71

değerlendirilecektir (Yön. m.9).

lek, işkolu veya mülki ve coğrafi alan itibarıyla Bakanlık tarafından sınırlandırıla-

bilir veya durdurulabilir (Yön. m.21).

69

Yetkili aracı kurum, UİK ile kabul edilen yeniliklerden biridir. UİK ile yapılan

değişiklikle bu kuruma ilişkin tanım YUKK’a da eklenmiştir (m.3/1-y). Her iki

Kanunda ve Turkuaz Kart Yönetmeliğinde yapılan tanım uyarınca, yetkili aracı

kurum, nitelikleri ve görev çerçevesi yönetmelikle belirlenen ve Bakanlık tarafın-

dan yetkilendirilen kurum veya kuruluştur ( UİK m.3/1-i; Yön. m.4/1-j).

70

Puanlama sistemi Turkuaz kart verilecek yabancıları belirleyen ve Yönetmeliğin

5. maddesinde yer alan nitelikler esas alınarak her grup için yine Yönetmeliğin

11.maddesinin 2. fıkrasında yer alan kıstaslara göre yapılacaktır. Bu kıstaslar ise

şu şekilde tespit edilmiştir: a) Nitelikli işgücü olarak değerlendirilen yabancı için;

öğrenim durumu, öğrenim görülen yükseköğretim kurumunun saygınlığı, ücret

düzeyi, üst düzey yönetici olarak, uzmanlık gerektiren yüksek nitelikli işlerde

veya Ar-Ge alanında çalışma veya mesleki deneyim, öğrenim ile iş ya da mesleğin

uyumu, anadili dışında bildiği yabancı diller ve niteliklerini gösterir benzeri kıs-

taslar b) Nitelikli yatırımcı olarak değerlendirilen yabancı için; belgelendirilen ya

da taahhüt edilen yatırım, ihracat veya istihdam düzeyi, yatırım yapılacak sektö-

rün, bölgenin ve işin niteliği, Türkiye’de sahip olunan taşınır veya taşınmazlar ile

fikri veya sınaî mülkiyet hakları ve niteliklerini gösterir benzeri kıstaslar c) Bilim

insanı veya araştırmacı için; akademik unvan, ulusal ya da uluslararası alanda

bilinen yükseköğretim kurumlarında veya bilim ve teknoloji alanında öne çıkmış

kuruluşlarda çalışma veya mesleki deneyim, ulusal veya uluslararası kurumlar

tarafından tescillenmiş patent, ticari marka veya lisans, inovasyon faaliyetleri, Ar-

Ge alanında ya da bilişim, savunma, maden, enerji gibi ülke ekonomisi açısından

stratejik sektörlerde önemli görevlerde çalışma ya da mesleki deneyim ve nitelik-

lerini gösterir benzeri kıstaslar

ç) Yabancı sporcular için faaliyette bulunduğu spor dalında ferdi ya da kulüp li-

sansı ile ulusal ya da uluslararası ferdi ya da takım müsabakalarında aldığı dere-

celeri ya da ödülleri, mensubu olduğu spor kulübünün hukuki statüsü ile ilgili

kulübün ulusal veya uluslararası başarıları, uyruğunda bulunduğu ülkede milli

sporcu statüsünde olması ve niteliklerini gösterir benzeri kıstaslar d) Fikir ve sa-

nat eseri sahibi yabancılar için eserlerinin bilinirliği, ulusal veya uluslararası ödül-

leri ve niteliklerini gösterir benzeri kıstaslar, e) Türkiye’nin veya Türk kültürünün

tanınırlığına veya tanıtımına katkı sağlayan yabancılar için; süresi, sürdürülebilir-

liği, devamlılığı ve etki alanı gibi bilgileri içeren tanıtım faaliyetleri, fikir ve sanat

eserleri, Turkuaz gönüllüsü olarak uluslararası düzeyde yürütülen faaliyetleri ve

benzeri kıstaslar. Uluslararası İşgücü Genel Müdürlüğünü, puanlama sistemlerin-

de değişiklik yapmaya veya bölge, il, sektör, işkolu veya meslek bazında farklılaş-

tırılmış puanlama sistemleri belirlemeye ve bunları altı aylık dönemler itibarıyla

yayımlamaya yetkilidir (m.11/3).

71

Yönetmelik başvuru red sebeplerini ise 12. maddesinde düzenlemiştir. Buna göre:

a) Bakanlıkça belirlenen değerlendirme kıstaslarını karşılamayan b) Uluslarara-