

374
Güncel Gelişmeler Işığında Türk Vatandaşlığının İstisnai Haller Kapsamında Kazanılması
pa Birliği Mavi Kart’ (
EU Blue Card
) uygulaması ile benzer amaçlarla
kabul edilen bir uygulamadır.
60
AB Mavi Kartı, 3.devlet vatandaşı olan
hak sahibine, Yönergedeki hükümler çerçevesinde ilgili üye ülkede
oturma ve çalışma imkânı hakkı tanır (m.2/c). AB Mavi Kart Progra-
mı, Birliğin ekonomik rekabet gücünü artırmak amacıyla, Avrupa Bir-
liği dışındaki yüksek eğitimli yabancılar için göç sürecindeki çalışma
ve ikamet izni koşullarını basitleştirerek bu nitelikteki kişilerin üye
devletlere göç etmesini teşvik etmek için tasarlanmıştır.
61
Bu uygula-
madan yüksek nitelikli işgücü olarak sınıflandırılan 3. Devlet vatan-
daşları
62
yararlanabilecek ve bu yabancılar üye devletlerden geçerli bir
iş teklifi almaları durumunda AB Mavi Kartını talep edebileceklerdir
(m.3).
63
Mavi Kart sahiplerine, Yönergedeki koşulların sağlanmasıyla
60
Amerika Birleşik devletlerinde uygulanan ve sürekli ikamet izni dışında çalışma
izni ve çeşitli sosyal haklar da sağlayan ve ‘Yeşil Kart’ (Green Card) olarak bilinen
sürekli oturum izni ise 1990 yılından itibaren özellikle halihazırda Birleşik Dev-
letlerde başvuruları daha az kabul gören devlet vatandaşı olan göçmenler için
de bu ülkeye göç fırsatı yaratmak ve böylece ülkeye kabul edilecek göçmenler
bakımından kültürel çeşitliliği sağlamak gibi amaçlarla uygulamaya konulan ve
‘Yeşil Kart’ çekilişi olarak bilinen vize programı ‘Çeşitlilik Vizesi (Diversity Visa)
çerçevesinde yapılan piyango çekilişiyle verilebilir. Konuyla ilgili ayrıntılı bilgi
ve çekilişin tarihçesi hakkında bkz.: Andowah, A. Newton, ‘‘Injecting Diversity
into U.S. Immigration Policy: The Diversity Visa Program and the Missing Dis-
course on Its Impact on African Immigration to the United States’’, Cornell Int’l
L.J., V. 38/3, 2005, s.1050-1056. Bu kart sahibi, en az 5 yıllık sürekli ve düzen-
li ikamet sonunda vatandaşlık için başvuruda bulunulabilecektir; ancak ikamet
dışında iyi ahlak ve Birleşik Devletlere sadakat bağı da aranmaktadır. Bilgi için
bkz.:
Immigration and Nationality Act (INA) Chapter 2 §316. Kanun metni için
bkz.: https:// www. Uscis.gov/ilink/docView/SLB/HTML/SLB/0-0-0-1/0-0-0-
29/0-0-0-9898.html#0-0-0-405 (Erişim tarihi 15.03.2017).Bireyleri piyango yöntemi
ile seçtiği için etik olmadığı gerekçesiyle de eleştirilen Yeşil Kart kurası, ABD Se-
natosundan 2013 yılında geçen Kapsamlı Göçmenlik Reform Paketi Tasarısında
yer almamıştır. Ayrıntılı bilgi için bkz.: N. Kağan Kocaoğlu, ‘‘ABD Göçmenlik
Reformunun Ana Hatları ve Türk - Amerikan Toplumuna Etkisi’’,
Ankara Barosu
Dergisi,
2016/1, s.293-294.
61
Tuğçe Elif Nakhoul, Uluslararası İşgücü Göçü ve Türkiye, yayınlanmamış uz-
manlık tezi, Ankara 2014, s.58.
62
Mavi Kartın verilemeyeceği yabancılar ise Yönergenin 3. maddesinde sayılmış-
tır. Buna göre mültecilere, uluslararası korumadan yararlananlara ya da koruma
başvurusunda bulunmuş olan kişilere, geçici korumadan yararlananlara bu kart
verilmeyecektir.
63
Birlik dâhilinde Mavi Kart uygulamaları ülkeden ülkeye değişiklik göstermek-
tedir. Örneğin Almanya için Mavi Kart başvurusu yapabilmesi için, Alman üni-
versitelerinden ya da dengi üniversitelerden mezun olmalarının yanı sıra 30 ya-
şından büyük adayların yılda en az 52,463 Avro kazanç elde edebilecekleri bir iş
teklifi almaları gerekirken Hollanda için bu kazancın sınırı ayda 5,122 Avrodur ,
bkz.:Nakhoul, s.59.