

598
Uluslararası Hukuk Açısından Fırat Kalkanı Harekâtının Meşruluğu Sorunu
Komiteye göre, uluslararası nitelikte olmayan iç silahlı çatışmada, hü-
kümet dışı silahlı gruplar, kendileri arasında ya da hükümet güçlerine
karşı, münferit ve tecrit edilmiş şiddet eylemleri seviyesini aşan bir yo-
ğunlukta, sürdürülebilir ve planlı harekât icra etmelerine olanak sağ-
layacak kolektif bir örgütlenme seviyesinde çarpışırlar. Ayrıca silahlı
gruplar ülke üzerinde belirli bir asgarî denetim de uygulayabilirler.
49
Görüldüğü gibi Komite, bir silahlı çatışmanın, uluslararası nitelikte
olmayan iç silahlı çatışma kabul edilebilmesi için çatışmanın belirli
bir yoğunluğu aşmış olması ve örgütlenme seviyesine ulaşmış olması
şartlarını aramaktadır. Ülke üzerindeki denetim ise olmazsa olmaz bir
şart olarak aranmamaktadır. Konu uluslararası yargı tarafından da de-
ğerlendirilmiştir. Eski Yugoslavya Uluslararası Ceza Mahkemesi de,
Tadi
ć
Kararı’nda, bir silahlı çatışmanın varlığı için yoğunluk ve örgüt-
lenme unsurlarından bahsetmiştir.
50
Tadi
ć
Kararı ve Uluslararası Kızılhaç Komitesi görüşleri birlikte
değerlendirildiğinde, uluslararası nitelikte olmayan iç silahlı çatışma-
nın varlığı için, çatışmanın
asgarî bir yoğunluk seviyesi
ne ulaşmış olma-
sı ve çatışmaya müdahil olan tarafların
asgarî bir örgütlenme seviyesi-
ne ulaşmış olmaları gerekmektedir. Suriye’deki durum, insan hakları
raporlarına da yansıdığı üzere, ağır silahların kullanılması, binlerce
insanın ölmesi ve süreklilik arz etmesiyle birlikte belirli bir yoğun-
luğa ulaştığı, DAEŞ, El-Nusra Cephesi, ÖSO gibi örgütlenmiş silahlı
muhaliflerin yer aldığı bir iç silahlı çatışmaya dönüşmüş durumdadır.
Nitekim Uluslararası Kızılhaç Komitesi, 2012 yılının Temmuz ayında
Suriye’deki durumu, Humus, İdlib ve Hama’yı da içeren fakat bu böl-
gelerle sınırlı olmayan ülkenin çeşitli bölümlerinde devam eden bir
“uluslararası nitelikte olmayan (iç) silahlı çatışma” olarak nitelendir-
miştir.
51
Suriye Arap Cumhuriyeti Bağımsız Uluslararası Soruşturma
Komisyonu da, 16 Ağustos 2012 tarihli Raporda, Suriye’deki çatışma-
49
International Committee of the Red Cross, Violence and The Use of Force, Geneva,
2011, s. 26
50
ICTY, The Prosecutor v. Dusko Tadi
ć
, Decision on Defence Motion for Interlocu-
tory Appeal on Jurisdiction, Case No. IT-94-1-A, 2 October 1995, para. 70. Ayrıca
bkz. ICTY, Prosecutor v. Tadić, Opinion and Judgment, Case No IT-94-1-T, Trial
Chamber, 7 May 1997, para. 562
51
https://www.icrc.org/eng/resources/documents/update/2012/syria-upda-te-2012-07-17.htm (E.T. 24.06.2017). Aynı saptama Uluslararası Kızılhaç Komite-
sinin 2012 Yıllık Raporunda da yer almıştır. ICRC, Annual Report 2012, Volume I,
Geneva, 2013, s. 443-444