Background Image
Previous Page  11 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 413 Next Page
Page Background

İşyeri Kira Gelirlerinin Beyan Durumu ve Vergi Yükünün Ölçülülük ve Eşitlik İlkeleri ...

10

I. GİRİŞ

Vergilendirme, Devletin Anayasa ile yasama organına verilmiş

olan bir yetkidir. Yasama organının vergilendirme yetkisinden ayrı

olarak vergilendirmeye ilişkin bazı hususlarda düzenleme yapma

yetkisi de yürütme organına verilmiştir. Yürütme organı kendisine

verilen düzenleme yapma yetkilerini duruma göre Bakanlar Kurulu

Kararları veya Maliye Bakanlığı’nın çeşitli kararları aracılığıyla kul-

lanmaktadır.

Yürütme organının kendisine verilen bu yetkilerin sınırlarını aşa-

rak istisna ve muafiyet şartlarını belirlemek suretiyle vergilendirme-

nin kapsamı üzerinde oynaması ve kanuni oranı geçen fiili oranın

(vergi yükünü) ortaya çıkmasına neden olması uygulamada karşılaşı-

lan sorunlar arasındadır. Bu makalede, vergi tevkifatına ilişkin oran-

ların Bakanlar Kurulu Kararları yoluyla belirlenmesine ilişkin verilen

yetkinin kullanılması çerçevesinde işyeri kiraları bakımından ortaya

çıkan fiili vergi oranının kanuni vergi oranını geçmesi ve buna sebep

olan beyan durumu ele alınıp açıklanmaya çalışılacaktır. Böylelikle

vatandaşı beyanname verme ve ek vergi yükünden kurtarmaya çalı-

şan beyan dışında bırakmaya ilişkin bir müessesenin idare tarafından

etkisizleştirilerek nasıl vergi yükünü artırarak hukuksuz bir durum

ortaya çıkarttığı tespiti yapılacaktır.

II. VERGİLENDİRMEDE DÜZENLEYİCİ İŞLEMLER

A. VERGİLENDİRMEDE YÜRÜTME ORGANININ

DÜZENLEYİCİ İŞLEMLERİNİN YERİ

Anayasa’nın 73. maddesinde vergi, resim, harç ve benzeri mali yü-

kümlülüklerin kanunla konulacağı, kaldırılacağı ve değiştirileceği be-

lirtilmekle beraber vergi hukukunun teknik yapısı ve yayıldığı alanın

genişliği nedeniyle bu ilkeyi katı bir biçimde hayata geçirmek müm-

kün olmaz. Bu nedenle, vergi hukuku alanındaki her şeyin kanunlarla

düzenlenmesi mümkün görülmediğinden yürütme organına birçok

konuda yetkiler tanınmıştır. Yürütme organı bu yetkilerini düzenleyi-

ci işlemler aracılığıyla kullanır.

Vergi hukukundaki kanunilik ilkesinin istisnası durumundaki

yürütme organının düzenleyici işlemleri Anayasa’da kanun hükmün-