Background Image
Previous Page  14 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Doğan ŞENYÜZ

13

gi özellikle mülkiyet hakkıyla çok sıkı ilişki içinde olarak bu hakka

müdahale niteliği taşır. Bu nedenle temel hak ve özgürlükleri ver-

gilendirmeden ayrı düşünmek kolay değildir. Verginin temel hak

ve özgürlüklerle sıkı ilişkisinden dolayı Devlete bu alana müdahale

ederken belirli kurallara uyma yükümlülüğü getirilmiştir. Vergiler

konusunda vergi yükünü değiştiren veya bu sonuca yol açan düzen-

lemeler bakımından yasama organının uymak zorunda olduğu ölçü

veya norm olarak ifade edilen sınırlara Anayasa’nın 73. maddesinde

yer verilmiştir. Bu sınırlamalara yol açan ölçülere anayasa hukuku

bakımından vergileme ilkeleri denmektedir. Bu ilkelerden biri de

Anayasa’da ifadesini

“vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülükler ka-

nunla konulur, değiştirilir veya kaldırılır”

şeklinde bulmuş olan kanuni-

lik ilkesidir.

O halde vergi yüküne ilişkin değişiklikler yasama organınca veya

Anayasa ve ilgili kanunlarda belirtilen sınırlar içinde kalmak koşuluy-

la Bakanlar Kurulu’nca yapılabilecektir. Bakanlar Kurulu’nun kendisi-

ne verilen yetkinin kapsamı dışına taşan bir düzenlemeyle vergi yükü

üzerinde oynaması mümkün değildir.

2. Mali Güç (Vergi Adaleti) ve Eşitlik

Herkes, kamu giderlerini karşılamak üzere, malî gücüne göre,

vergi ödemekle yükümlüdür (An. m. 73, f.1). Mali gücün Anayasa’da

tanımı bulunmamakla birlikte, genellikle ödeme gücü anlamında

kullanılmış olup, kamu maliyesi yönünden gelir, servet ve harcama-

lar mali gücün göstergeleri olarak kabul edilmiştir. Anayasa’nın amir

hükmü oldukça açıktır, vergi bireyler arasında mali güçlerine göre

dağıtılmalıdır.

Mali güç ölçüsü az kazanandan az, çok kazanandan çok vergi

alınmasını gerektirmesi nedeniyle aynı zamanda verginin adaletli ve

dengeli dağılımını sağlar. Bu ilkenin ortaya koyduğu husus, mali gücü

(geliri) fazla olanın mali gücü az olana oranla daha fazla vergi ödeme-

sinin sağlanmasıdır. Mali güce göre vergileme herkesin ödeme gücüne

göre vergi yüküne katılması anlamına gelir. Bu ise bizi vergilerle ilgili

düzenlemelerin yükümlülerin ekonomik ve kişisel durumlarını dik-

kate alıp almadığına göre değerlendirme yapmaya ve tüm yükümlüle-

ri vergi yükleri yönünden birlikte değerlendirmeye götürür.