Previous Page  24 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (125)

Mehmet ALKAN

23

gili olarak, veri toplama ve işlemenin kanunlarda düzenlenmiş olma-

sını, bu düzenlemelerde; verilerin alınma şartlarının neler olduğunun,

hangi verilerin alınabileceğinin, verilerin saklanma şartlarının neler

olduğunun, verilerin alınma ve saklanma usulünün ne olduğunun be-

lirtilmiş olmasını, veri toplama ve işlemenin amaçla orantılı olmasını

ve bu işlemlerin bir dış denetim mekanizmasının denetimine tabi ol-

ması gerektiğini kabul etmiştir.

2010 yılında yapılan referandumla Anayasa’nın 20’nci maddesine

eklenen hükme göre “Herkes, kendisiyle ilgili kişisel verilerin korun-

masını isteme hakkına sahiptir. Bu hak; kişinin kendisiyle ilgili kişisel

veriler hakkında bilgilendirilme, bu verilere erişme, bunların düzeltil-

mesini veya silinmesini talep etme ve amaçları doğrultusunda kulla-

nılıp kullanılmadığını öğrenmeyi de kapsar. Kişisel veriler, ancak ka-

nunda öngörülen hallerde veya kişinin açık rızasıyla işlenebilir. Kişisel

verilerin korunmasına ilişkin esas ve usuller kanunla düzenlenir.”

“Belirli veya kimliği belirlenebilir gerçek ve tüzel kişilere iliş-

kin bütün bilgiler”

olarak tanımlanan kişisel veriler sadece bireyin

adı, soyadı, doğum tarihi ve doğum yeri gibi onun kesin teşhisini sağ-

layan bilgiler değil, aynı zamanda kişinin akli, psikolojik, fiziki, kültü-

rel, ekonomik, sosyal ve sair özelliklerine ilişkin bilgileri de içermek-

tedir.

13

Anayasa değişikliği ile bu hususun bir kanunla düzenleneceği

belirtilmesine ve değişikliğin üzerinden yaklaşık beş yıl geçmesine

rağmen Türkiye’de bu konuda henüz özel bir kanun bulunmamakta

olup, 2008 yılında meclise sevk edilen

“Kişisel Verilerin Korunması

Kanun Tasarısı”

ise kadük olmuş, kişisel verilerin işlenmesinde başta

özel hayatın gizliliği olmak üzere kişilerin temel hak ve özgürlükleri-

nin korunması, kişisel verileri işleyen gerçek ve tüzel kişilerin yüküm-

lülükleri ile uyacakları usul ve esasların belirlenmesi ve Kişisel Veri-

leri Koruma Kurumunun oluşturulmasını amaçlayan tasarı 18.01.2016

tarihinde tekrar TBMM’ye sunulmuş, 24.03.2016 tarihinde 6698 sayılı

Kanun olarak yasalaşmasını müteakip 07 Nisan 2016 tarih ve 29677

sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

14

13

Kişisel VerilerinOtomatik İşleme Tabi Tutulma Sürecinde Bireylerin Korunmasına

İlişkin 108 Sayılı Sözleşme madde 2/a; Kişisel Verilerin Korunması Kanunu

Tasarısı madde 3/ç; Elektronik Haberleşme Sektöründe Kişisel Verilerin İşlenmesi

ve Gizliliğinin Korunması Hakkında Yönetmelik madde 3/h.

14

Kadük olma: Anayasa Hukukunda bir yasama döneminde sonuçlandırılamamış