Previous Page  25 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 417 Next Page
Page Background

Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin İnsan Hakları ve Terörle Mücadele Hakkındaki ...

24

Avrupa Konseyi 1981 yılında “Kişisel Verilerin Otomatik İşleme

Tabi Tutulma Sürecinde Bireylerin Korunmasına İlişkin 108 sayılı

Sözleşme”yi kabul etmiştir. Türkiye, Sözleşme’yi aynı yıl imzalamış

olup, sözleşmeye göre en geç sözleşmenin taraf devlet açısından yü-

rürlüğe girdiği tarihte iç hukukta gerekli önlemlerin alınması gerek-

mektedir. Ancak Türkiye’de kişisel verilerin korunmasına ilişkin yasa

henüz yürürlüğe girmediğinden Sözleşme’nin onaylanması mümkün

olmamış, sürecin uzaması üzerine Sözleşme onayı ile iç hukuk gerek-

lerinin eş zamanlı yürütülmesi kapsamınsa “Kişisel Verilerin Oto-

matik İşleme Tabi Tutulması Karşısında Bireylerin Korunması Sözleş-

mesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”

03.12.2015 tarihinde TBMM’ye sevk edilmiş, 30.01.2016 tarihinde kabul

edilen 6669 sayılı Kanun 18.02.2016 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

15

2559 sayılı PVSK ile ve 5271 sayılı CMK’da kişisel verilerden ba-

zılarının alınması, saklanması ve imha edilmesine ilişkin hükümler

yer almaktadır. 2559 sayılı Kanuna göre kolluk;

gönüllülerin, her çeşit

silah ruhsatı, sürücü belgesi, pasaport veya pasaport yerine geçen

belge almak için başvuruda bulunanların, genel veya özel kolluk

görevlisi ya da özel güvenlik görevlisi olarak istihdam edilenlerin,

Türk vatandaşlığı için başvuruda bulunanların, sığınma talebinde

bulunan veya gerekli görülmesi halinde, ülkeye giriş yapan sair

yabancıların, gözaltına alınanların parmak izini, gönüllüler hariç

diğer kişilerin aynı zamanda fotoğraflarını alır.

Parmak izleri, ait

olduğu kişinin kimlik bilgileri ile birlikte, ne zaman ve kim tarafın-

dan alındığı belirtilmek suretiyle, bu amaca özgü sisteme kaydedi-

lerek saklanır. Ancak, parmak izinin hangi sebeple alındığı sisteme

kaydedilmez.

Bu sistemde yer alan bilgiler, kimlik tespiti, suçun

önlenmesi veya yürütülmekte olan soruşturma ve kovuşturma

kapsamında maddî gerçeğin ortaya çıkarılması amacıyla mahke-

me, hâkim, Cumhuriyet savcısı ve kolluk tarafından kullanılabilir.

Kolluk birimleri, kimlik tespiti yapmak ya da olay yerinden alınan

parmak izini karşılaştırmak amacıyla doğrudan bu sistemle bağlantı

kurabilir. Sistemde kayıtlı bilgilerin hangi kamu görevlisi tarafından

olan kanun tasarı ve tekliflerinin hükümsüz sayılarak düşmesini ifade eder.

(TBMM İçtüzük, m.77).

15

Sözleşme metni için bkz.:

https://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem26/yil01/

ss28.pdf E.t.:29.05.2016