Previous Page  400 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 400 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (125)

Kutluhan BOZKURT

399

ğı açıklanmıştır. Bunlar ise “Yolsuzlukla Mücadele, Suçluların İadesin-

de İşbirliği, EUROPOL ile İşbirliği ve Kişisel Verilerin korunmasında

AB Standartlarında DenetimMekanizmasının Kurulması, Terörle mü-

cadele Mevzuatına Avrupa Standardı” olarak açıklanmıştır.

57

Türkiye açısından “Geri Kabul Anlaşması” kapsamında kabul edi-

len, AB ülkeleri tarafından iade edilecek sığınmacılar için uygun yer-

lerin hazırlanması

58

ile aynı anlaşmaya göre, iç hukuk mevzuatının ve

uygun hale getirmesi ve sığınmacıların hukuksal statülerinin tespiti

ve tayinine yönelik düzenlemelerin hazırlanması, önemli bir gereklilik

olarak ortaya çıkacaktır. Türkiye açısından bir diğer hukuki yükümlü-

lük ise “vize muafiyeti sürecinde” yükümlülüklerin yerine getirilmesi

halinde Ekim 2016 da vize muafiyetine onay verecekleri taahhüdüdür.

Türkiye’nin yerine getirmesi gereken bazı hukuksal yükümlükler ise

şu şekilde özetlenebilir: Türkiye kabul edeceği kaçaklar için barınma

merkezleri yapacak, vize muafiyeti için Türkiye Cumhuriyeti pasa-

portları AB normlarına tam uyumlu hale getirilecektir. Türkiye kendi-

sinin uyguladığı elektronik vize sisteminden vazgeçecek; AB’nin vize

istediği, Türkiye’nin vize istemediği ülkelere de yeniden vize uygula-

mak zorunluluğu getirecektir. Türkiye’nin tüm bu yükümlülüklerini

Temmuz 2016’ya kadar yerine getirmesi beklenmektedir. Üç ay süreyle

Türkiye’yi izleyecek olan AB, yükümlülüklerin yerine getirildiğine ka-

naat getirirse, Ekim 2016’da vize muafiyetine onay verecektir.

59

Geri Kabul Anlaşmasının Uluslararası Hukuka Aykırılığı

AB ile Türkiye arasındaki Geri Kabul Anlaşması öncelikli olarak

Uluslararası hukuka aykırılık içermektedir. Dikkate alınması gereken

husus 1952 tarihli Cenevre Sözleşmesidir ve mültecilerin statüsüne

ilişkin 1951 Cenevre Sözleşmesi’nin arkasındaki temel fikir yaygın ola-

rak kabul görmektedir: “zulümden kaçan kişilere güvenli bir sığınak

sağlanmalıdır”. Ne var ki, korumayı kimin sağlayacağı konusunda

büyük bir anlaşmazlık vardır.

“Güvenli üçüncü ülke”

veya

“güvenli

57

http://www.dw.com/tr/ab-vize-serbestisi-i%C3%A7in-ne-istiyor/a-19252576

58

Kaçak Göçmen merkezleri.

http://www.hurriyet.com.tr/vize-muafiyeti-icin-72-

sart-40021126

59

Kaçak Göçmen merkezleri.

http://www.hurriyet.com.tr/vize-muafiyeti-icin-72-

sart-40021126.