Previous Page  20 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Furkan KARARMAZ

19

leme kurulunun iyi niyetini ortaya koyması ve kamu makamlarına

toplantı veya yürüyüşün barışçıl olacağı yönünde bir teminat vermesi

anlamında da olumlu bir yönünün olduğu savunulmaktadır.

20

Ancak

bildirim şartının bu sayılan amaçların dışında kullanılmasının hem

demokratik katılımın gerekleri hem de AİHS hükümleri bakımından

kabul edilemez olduğunun belirtilmesi gerekir. Keza AİHM de Tür-

kiye aleyhine verdiği bir kararda izin veya bildirim şartının aşırı bir

sınırlama veya gizli bir engel olarak kullanılmasını sözleşmenin ihlali

olarak değerlendirmiştir.

21

Bildirim şartının gerçekleştirilmiş veya gerçekleştirilmemiş ol-

ması AİHM nazarında öncelikli bir problem olarak görülmemektedir.

AİHM’e göre bir toplantı veya yürüyüşe müdahale etme kararı alırken

mülki amirlerin ve kolluk amirlerinin öncelikle göz önünde tutması

gereken o toplantı veya yürüyüşün barışçıl olup olmaması olmalıdır.

Mahkemenin -yine Türkiye aleyhine verdiği bir kararda- bildirim şartı

yerine getirilmemiş dahi olsa barışçıl olan gösterilere devletin belirli

bir düzeyde tolerans ve sabır göstermesi gerektiği, barışçıl gösterile-

re alelacele ve aşırı güç kullanımı ile müdahale edilmesinin AİHS’in

ihlali anlamına geleceği vurgulanmıştır.

22

Özellikle bildirim şartının

yerine getirilmesinin toplanma hakkının kullanımının, bunu anlam-

sız kılacak derecede ertelenmesine neden olacağı durumlarda devletin

tolerans göstermesinin gerektiği belirtilmektedir.

23

Örneğin bir park-

taki ağaçların kesilmesini veya tarihi bir sinema binasının yıkılmasını

engellemeye yönelik kamuoyu yaratmayı amaçlayan bir toplantı veya

yürüyüşün ağaçların kesilmesinden veya binanın yıkılmasından önce

yapılması gerekecektir. Bu durumda bildirim verilip kırk sekiz saat

beklendikten sonra bu toplantı veya yürüyüşün yapılmasının bir anla-

mı olmayabilir. İşte AİHM kamuoyu tepkisinin acilen ortaya konulma-

sını gerektiren bu gibi durumlarda bildirim şartının yerine getirilme-

miş olmasının tek başına barışçıl bir toplantı veya yürüyüşe müdahale

edilmesine sebep sayılamayacağını belirtmiştir. Mahkemeye göre bu

20

Ümit Kılınç, s. 287.

21

Balçık ve diğerleri/Türkiye, 25/02, 29 Kasım 2007, par. 49.

http://hudoc.echr.coe

.

int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-83580 (erişim tarihi: 21.01.2015)

22

Oya Ataman/Türkiye, 74552/01, 5 Aralık 2006, par. 42.

http://hudoc.echr.coe

.

int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-78330 (erişim tarihi: 22.01.2015)

23

Bukta ve diğerleri/Macaristan, 25691/04, 17 Temmuz 2007, par. 36.