Previous Page  24 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Furkan KARARMAZ

23

“toplantının başlama saatinden en az yirmi dört saat önce bir yazı ile

düzenleme kurulu başkanına veya bulunamadığı takdirde üyelerden

birine tebliğ” edilmesi gerekmektedir. Bu tebliğ şartı mutlak değildir,

aynı maddede tebliğ edilmeksizin erteleme ve yasaklama yapılabile-

cek hallerin yönetmelikte gösterileceği belirtilmiştir. TVGYK’nın Uy-

gulanmasına Dair Yönetmeliğin yirmi üçüncü maddesi tebliğ şartı

aranmaksızın toplantıların yasaklanması ve ertelenmesi hallerini dü-

zenlemektedir. Bu maddeyi olduğu gibi aktarmakta yarar görüyorum:

“Vali veya kaymakam;

a) Milli güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel

sağlığın ve genel ahlakın veya başkalarının hak ve özgürlükleri-

nin korunması amacıyla,

b) Olağanüstü hal, sıkıyönetim, seferberlik veya savaş ilanı halinde,

c) Düzenlenen toplantıya ait yasaklama ve erteleme kararının dü-

zenleme kurulu başkanlığına tebliği imkanı bulunmaması halin-

de,

d) Düzenleme kurulu başkan ve üyelerinin tamamının veya başkan

dahil en az yedisinin toplantı yerinde hazır bulunmadıklarının

tespiti veya toplantı yerine gelmeyeceklerinin kesin olarak anla-

şılması durumunda,

Gerektiğinde, alındı belgesi verilmiş olsa dahi, toplantı başlama

saatinden geriye doğru 24 saatlik zaman içerisinde; tebligat şartı aran-

maksızın, toplantı veya gösteri yürüyüşlerini yasaklamaya veya iki

ayı geçmemek üzere ertelemeye yetkilidir.”

Yönetmeliğin bu maddesinin uygulanması, -Türk idare hukukun-

da da olduğu gibi- AİHS ve AİHM’de herhangi bir özgürlüğe yönelik

kısıtlamanın meşruluğunu belirlemede birinci ölçüt olarak kabul edi-

len kanunilik ilkesine aykırıdır. Çünkü yönetmelik maddesiyle tebliğ

şartı aranmaksızın bir toplantının ertelenmesi veya yasaklanmasıyla

ilgili nedenler, kanunu aşacak derecede genişletilmiştir. Maddenin (b),

(c) ve (d) bentlerinde tebliğ edilsin veya edilmesin genel olarak top-

lantıların ertelenmesi veya yasaklanmasıyla ilgili olarak kanunda yer

almayan yeni nedenler getirilmiştir. Ayrıca kanunda mülki amirlere

bir ay süre ile erteleme yetkisi verilmişken bu yetki yönetmelikte iki