Previous Page  494 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 494 / 497 Next Page
Page Background

493

TBB Dergisi 2017 (özel sayı)

Fatma Süzgün ŞAHİN

mesinden kaynaklanmaktadır.

50

Bu nedenle deneyimler farklılaşmak-

tadır. Bilinç yükseltme bir kişinin deneyimlerinin diğerlerininkilerle

eklemlenmesinin etkileşime ve işbirliğine dayanan sürecidir. Feminist

bilinç yükseltme, bilgiyi ortak deneyim ve modellerden çıkararak oluş-

turmaktadır. Bahsedilen ortak deneyim ve modeller ise hayatta yaşa-

nan olayların paylaşılan anlatımlarından çıkarılmaktadır. Bir deneyim

diğerlerine açıldığında, bilinç yükseltme katılımcısı diğer kadınların

onun paylaştığı deneyimi anlayıp anlamadıklarını bilememektedir. Bi-

linç yükseltme süreci, uyarılar ve ayrılmalar aracılığıyla risk almayı ve

hassaslığı değerlendirmiştir. Dürüstlük, kendi kendine yeterlilik aracı-

lığıyla uyumluluk ve takım çalışması; soyut analiz aracılığıyla kişisel

anlatı değerlendirilmiştir. Amaç, kişisel girişim ya da fetih değil, birey-

sel ve grup güçlenmesidir. Asıl önemli nokta, teori ve pratiğin diyalek-

tik ilişkisinin karşısında bilinç yükseltmenin merkezi yer almaktadır.

Deneyim ve tecrübe arasındaki etkileşim bireysel deneyimlerin sosyal

boyutunu ve sosyal deneyimlerin bireysel boyutunu açığa çıkarmak-

tadır. Böylece kişisel deneyimlerin politik doğası da öğrenilmektedir.

51

Sonuç

Feminist metodoloji de farklı bir dilde konuşmak, farklı bir dilin

anlaşılmasını sağlamak amacındadır. Söz konusu olan, kadın dili, ka-

dın bilinci ve kadın farklılığıdır. Bu farklılık, hukuk metodolojisine ka-

dınların yabancı olmasından dolayı gerçekleşen bir farklılık değildir.

Kadınların hukukun her safhasından dışlanmış olmalarından kaynak-

lanmaktadır. Hukuk geleneksel ataerkil yapısı ve eril dili ile kadın de-

neyimlerini ve gerçek anlamda kadınlığı bünyesine kabul etmemekte-

dir. Bu nedenle, kadınlar hukukta yalnızca erkek egemenliğinin onları

düzenlediği şekilde yer almaktadırlar.

Feminist metodoloji, feminist teoriden ayrı olarak değerlendirile-

mez. Feminizm, cinsiyetçi sömürüye, cinsiyetçi baskıya, cinsiyete daya-

lı ayrımcılığa, dışlanmaya karşı çıkan, eşitlik talep eden bir harekettir.

Feminist metodoloji de, feminist hareketin bu amaçlarını paylaşmakta-

dır. Aynı zamanda, sosyal bilimlerde egemen olan eril yapıya da karşı

çıkmaktadır. Genel olarak, bilimin eril bir karaktere sahip olduğunu

söyleyebiliriz. Öncelikle kadınlar, bilim dünyasından dışlanmışlar,

50

Yüksel, 2003, s.38-39

51

Bartlett, a.g.e., s.556