

Dijital Hafızadan Silinmeyi İstemek: Temel Bir İnsan Hakkı Olarak “Unutulma Hakkı”
232
rekliliği olarak görmektedir. İnternette yapılan en önemli aktivitelerin
başında alışveriş gelmektedir. Avrupalı kullanıcının %79’u internet
üzerinden alışveriş yapmakta, Yarıdan fazlası sosyal paylaşım siteleri-
ni kullanmakta, her 10 kullanıcıdan 4’ü de fotoğraf, video, müzik vb.
paylaşımlarda bulunmaktadır.
32
İnternetin bu kadar yaygın kullanımına rağmen, internet üzerin-
den toplanan bilgilerin korunması söz konusu olduğunda kullanıcı-
ların kendilerini daha az güvende hissettiği görülmektedir. Örneğin
kullanıcılardan sosyal medya kullananların %21’i, internetten alışveriş
yapanların ise %18’i bilgilerini tamamen kendilerinin kontrol edebil-
diğine inanmaktadır.
33
Böylesi bir tablo internette paylaşılan kişisel
verilerin güvenliği konusunda ciddi bir endişenin varlığına işaret et-
mektedir.
Unutulma hakkı, AB’nin kendi dijital dünyasını meydana ge-
tirme çabasının tamamlayıcı bir unsuru biçiminde değerlendirilme-
lidir. Bu hakkı ortaya çıkaran düzenlemenin arka planında AB’nin
dijital hizmetleri sunan şirketlerle kullanıcılar arasındaki ilişkisine
yeni biçim verme amacını güttüğü görülmektedir.
34
Şirketlerle bi-
reyler arasındaki ilişkinin basit, şeffaf ve hesap verebilir bir boyuta
sahip olmasının sağlanmaya çalışılmaktadır. Firmalar arasında daha
rekabetçi bir dijital pazar oluşturmak ve şirketler karşısında kulla-
nıcıları
35
daha güçlü bir koruma mekanizmasına kavuşturmak söz
konusu çabanın başlıca hedefleri olarak belirtilmektedir. Bunun ya-
32 A. g. e., s. 94.
33
“How will the data protection reform affect social networks”
,
http://ec.europa. eu/
justice/data-protection/document/review2012/factsheets/3_en. pdf (Erişim
Tarihi: 22. 05. 2012).
34 Peter Bright söz konusu teklifi ekonomik açıdan değerlendirmekte ve 1995 tarihli
verilerin korunması kanunun Birliğin mevcut şartlara uyum sağlayamadığının
altını çizmektedir. Bright ayrıca Verilerin korunması kanuun uygulanmasında
ortaya çıkan giderlerin bu yeni düzenlemeyle azalacağına dikkat çekmekte
ve Birliğin yaklaşık olarak 2. 3 milyar avroluk bir tasarruf sağlayacağını iddia
aetmektedir (Bkz. Peter Bright,
“Europe proposes a right to be forgotten”
, http://
arstechnica.
com/tech-policy/2012/01/eu-proposes-a-right-to-be-forgotten/
(Erişim Tarihi: 30. 05. 2012).
35 Viviane Reding, “The EU
Data Protection Reform 2012: Making Europe the
Standard Setter for Modern Data Protection Rules in the Digital Age”http://
europa. eu/rapid/pressReleasesAction. do?reference=SPEECH/12/26 (Erişim
Tarihi: