Background Image
Previous Page  295 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 295 / 441 Next Page
Page Background

Özel Yasama Yöntemi Olarak Temel Kanun

294

Temel kanun olarak Genel Kurulda görüşülen tasarı ve tekliflerin

büyük bir çoğunluğunun ilgili alanı ya ilk defa düzenleyen ya da ciddi

yapısal dönüşümlerin tezahürü olarak mevcut kanunları yürürlükten

kaldıranve yenilerini ikame edenkanunlar olduğugözlemlenmektedir.

Bu bağlamda temel kanun uygulamasının yasama faaliyetlerinin daha

hızlı ve etkin bir biçimde yürütülmesine ciddi bir katkı sağladığı yad-

sınamaz

43

.

Dikkat çeken bir diğer nokta ise sekiz

44

, on bir

45

, on dört

46

ve ben-

zer sayıdaki maddelerden oluşan çerçeve kanunların dahi temel kanun

olarak görüşülmüş olmasıdır. İçtüzüğün 91. maddesinde belirtilen

“bir

hukuk dalını sistematik olarak bütünüyle veya kapsamlı olarak değiştirecek

biçimde genel ilkeler içermesi, kişisel veya toplumsal yaşamın büyük bir bö-

l

ü

münü ilgilendirmesi, kendi alanındaki özel kanunların dayandığı temel

kavramları göstermesi, özel kanunlar arasında uygulamada ahenk sağlaması,

düzenlediği alan yönünden bütünlüğ

ü

nün ve maddeler arasındaki bağlantı-

ların korunması zorunluluğunu bulundurması, önceki yasalaşma evrelerinde

de özel görüşme ve oylama usulüne bağlı tutulma ölçütlerini taşıması ve ay-

rıca temel kanunlarla değiştirilmesi amaçlanan kanunlar arasında herhangi

bir bağ bulunması”

kriterleri taşımayan tasarı ve tekliflerin temel kanun

43

Bunun en somut örnekleri olarak Türk Borçlar Kanununu, Türk Ticaret Kanunu-

nu ve Hukuk Muhakemeleri Kanununu gösterebiliriz. Her üç kanun gerek madde

sayısı itibarıyla gerekse düzenlendikleri hukuk alanı itibarıyla kapsamlı kanunlar

olmalarına rağmen temel kanun uygulamasının sağladığı zaman tasarrufu neti-

cesinde birer günde kanunlaşmışlardır. Ancak her üç kanunun da bu kadar kısa

sürede kanunlaşmalarında siyasi partiler arasındaki uzlaşmanın etkileri de gör-

mezden gelinemeyecek kadar büyüktür.

44

14.7.2010 tarihli ve 6005 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanunu ile Bazı

Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Ka-

nun ile çeşitli illerde üniversiteler kurulmaktadır. Ancak kanaatimizce üniversite

kurulmasına dair kanunlar İçtüzüğün 91. maddesinde temel kanunlar için aranan

koşulları taşımamaktadır. Bir de madde sayısındaki azlık göz önünde bulundu-

rulduğunda bu kadar kapsamı dar kanunlar için temel kanun uygulamasına gidil-

mesini doğru bulmamaktayız.

45

3.6.2010 tarihli ve 5983 sayılı Kooperatifler Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hük-

münde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun

46

22.7.2010 tarihli ve 6008 sayılı Terörle Mücadele Kanunu ile Bazı Kanunlarda De-

ğişiklik Yapılmasına Dair Kanun toplam on dört maddeden müteşekkil olup, bu

on dört maddede Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu, Terörle Mücadele Ka-

nunu, İnfaz Hâkimliği Kanunu, Ceza Muhakemesi Kanunu ve Ceza ve Güvenlik

Tedbirlerinin infazı Hakkında Kanunda değişiklik yapılmakta ve birkaç madde

haricinde maddeler arasında bağlantı da bulunmamaktadır. Ayrıca bahse konu

kanun, içtüzüğün temel kanunlar için aradığı şartları da taşımadığını düşünmek-

teyiz.