Background Image
Previous Page  276 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 276 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Huriye KUBİLAY / İbrahim Atakan KUBİLAY

275

uyarınca her türlü sigortacılık işleminin denetimi, Sigorta Denetleme

Kurulu’na verilmiştir (SK m. 28). Ayrıca, “İyiniyet”

esası Kanun’da

özel olarak düzenenmiş (SK m.32); sigorta şirketleri ve aracıların, her

çeşit broşür, izahname ve diğer belgeler ile ilan ve reklamlarını, taah-

hütleriyle sigortalıya sağlayacakları hak ve menfaatlerin sınır ve kap-

samı dışında bir anlayışa neden olacak şekilde düzenleyemeyecekleri,

kişi ve kuruluşlara gerçeğe aykırı, yanıltıcı, aldatıcı ve haksız rekabete

yol açan beyanda bulunamayacakları belirtilmiş olup, bu hükme ay-

kırılığın tespiti halinde durumun, Tüketicinin Korunması Hakkında

Kanun uyarınca faaliyet gösteren Reklam Kuruluna bildirilmesi ön-

görülmüştür. Sigorta şirketleri, reasürans şirketleri, aracılar ve sigor-

ta eksperleri sigortalıların hak ve menfaatlerini tehlikeye sokabilecek

hareketlerden kaçınmak, mevzuat ve işletme planı esaslarına uygun

faaliyette bulunmak, sigortacılığın icaplarına ve iyiniyet kurallarına

uygun hareket etmek zorundadır. Sigorta şirketleri, reasürans şirket-

leri, aracılar ve sigorta eksperlerinin bu kurallara uymalarını sağla-

mak üzere Hazine Müsteşarlığı gerekli her türlü tedbiri almaya yetkili

kılınmıştır. Almanya’da sigorta denetiminin yasal dayanağını teşkil

eden Sigorta Denetim Kanunu (Versicherungsaufsichtsgesetz – VAG)

sigorta denetiminin amacının, sigorta sözleşmelerinden kaynaklanan

borçların karşılanabilmesini sağlamak ( 81 I 5 VAG) ve sigortalının çı-

karlarını güvence altına almak ( 81 I 4 VAG) olarak belirlemektedir.

1

Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği,

2

“sigor-

ta suiistimali”

ni;

“haksız kazanç elde etmek amacıyla, önemli bir hususun

gizlenmesi, gerçek dışı bir beyanla sigortacının kasıtlı olarak aldatılmasıdır.”

olarak açıklamakta ve sigorta suiistimalinin; biri, poliçenin düzenlen-

diği aşamada, diğerinin sigorta süresi içinde olmak üzere iki farklı sü-

reçte yaşandığını belirtmektedir. Sigorta şirketine bilerek yanlış bilgi

vermek, sonrasında bu poliçeden tazminat talebinde bulunmak, poliçe

düzenlendiği aşamada ortaya çıkan kötüniyetli davranış durumudur.

Kasıtlı olarak bir hasar meydana getirmek, teminat dışı kalan bir ha-

1

Manfred Wandt/Hannab Eblers, “Insurance Supervision in Germany”, Prof.Dr.

Hüseyin Ülgen’e Armağan, Birinci Cilt, İstanbul 2007, s.984.

2

Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği’nin burada verilen

açıklamaları 22 Nisan 2013 tarihli Hürriyet Gazetesi’nden alınmıştır.