Background Image
Previous Page  250 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 250 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Gülüm Bayraktaroğlu ÖZÇELİK

249

Diğer yandan, YUKK’da sınır dışı etme sebeplerinin açıkça dü-

zenlendiği dikkate alındığında, kararın söz konusu sebeplerden birine

dayanmaması veya sınır dışı etme sebebinin kararda gösterilmemesi

durumunda sınır dışı etme kararının neden yönünden hukuka aykırı-

lığı gündeme gelir

127

. Özellikle idareye takdir yetkisi tanımaksızın belli

kişilerin sınır dışı edileceğini düzenleyen 54. maddenin 1. fıkrasında

yer alan 13 bentten (d) bendi dışındakiler bakımından bunu söylemek

mümkündür. Zira söz konusu bentlerde sınır dışı etme gerekçeleri so-

mut bir şekilde belirtilmiştir. Mahkeme, sınır dışı etme kararının ne-

den yönünden incelemesini yaparken, kendisine bildirilen nedenin

gerçeğe ve hukuka uygun olup olmadığını denetleyecektir

128

.

Bununla birlikte, m. 54(1)(d)’de yer alan, kamu düzeni veya kamu

güvenliği ya da kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanların “

sınır dışı

edilecekleri

”ne ilişkin hüküm, her ne kadar lafzı itibariyle idareye tak-

dir yetkisi tanımamaktaysa da, özellikle hükümde geçen kavramların

soyut ve belirsiz niteliklerinden dolayı, idarenin takdir yetkisi, söz ko-

nusu kavramları belirli hâle getirmek şeklinde kendisini göstermekte-

dir

129

. Bu şekilde idareye takdir yetkisi tanınan hallerde, idarî işlemin

yargısal denetiminin ilk aşaması söz konusu işlemin dayandığı maddî

ve hukukî olayların gerçeğe uygun olup olmadığının denetlenmesini,

ikinci aşaması ise, gerçekliği saptanan maddî ve hukukî olayların söz

konusu işlemin yapılmasını gerektirecek ağırlıkta olup olmadığının

tespitini içermektedir

130

. Özellikli bir durum arz eden söz konusu ikin-

ci aşamada, mahkemenin kanunda kullanılan belirsiz kavramın objek-

tif bir anlama sahip olması sebebiyle idarî işlemin dayandığı maddi

ve hukukî olayların bu kavrama sokulup sokulamayacağına ilişkin bir

denetim yapabileceği

131

, bununla birlikte, söz konusu olayların belirsiz

kavrama altlanıp altlanmayacağının objektif şekilde belirlenmesinin

mümkün olmaması durumunda, idarenin takdir yetkisinin olduğu

kabul edilerek yaptığı nitelendirmenin hukukîliğinin tartışılmaması

gerektiği kabul edilmektedir

132

.

127

İdari işlemlerin neden yönünden hukuka aykırılığı konusunda bkz. TAN, s. 844

vd.; GÜNDAY, M.: İdare Hukuku, B. 10, Ankara 2011, s. 154 vd.

128

TAN, s. 847.

129

Takdir yetkisinin iptal nedenleri ile olan ilişkisi hakkında bkz. TAN, s. 865 vd.

130

TAN, s. 868 vd.

131

TAN, s. 870.

132

GÜNDAY, s. 156.