Background Image
Previous Page  290 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 290 / 341 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (113)

Mustafa ÖZEN

289

liğini bilerek ve ticari amaçla’ ifadesine yer verilmiştir.

Bu ifade, ‘ya

da’ bağlacından önce suç olarak kabul edilen hareketlerden önce yer

almamaktadır. Burada iki soruya cevap aranmalıdır: 1) Bu ifade nasıl

anlaşılmalıdır? 2) Bu ifade kendisinden sonra gelen ve suç olarak ka-

bul edilen bütün hareketleri kapsamakta mıdır?

Bize göre, ilk sorunun cevabı olarak, bu ifadenin, doğrudan kastı

ifade ettiği söylenmelidir. Bu nedenle, bu ifadenin kapsamına giren

hareketler ancak doğrudan kastla işlenebilir. İkinci sorunun cevabı

olarak, bu ifade kendisinden sonra gelen bütün suç teşkil eden hare-

ketleri kapsamaktadır.

GDOve ürünlerininbu özelliğini bilerekkabul etmek,

GDO’ları

veya GDO’lu ürünlerinin mülkiyetini veya zilyetliğini almayı kabul

etmek şeklinde anlaşılmalıdır. Fiilen almak gerekmez. Bu yönde irade

açıklamak yeterli sayılmalıdır.

GDO ve ürünlerinin bu özelliğini bilerek nakletmek,

GDO’ları

veya GDO’lu ürünleri bulundukları yerden başka bir yere taşımak

şeklinde anlaşılmalıdır.

GDO ve ürünlerinin bu özelliğini bilerek bulundurmak,

GDO’ları veya GDO’lu ürünleri belirli bir yerde zilyetlik veya malik

sıfatı ile tutmak şeklinde anlaşılmalıdır.

Bu suçu oluşturan seçimlik hareketler, icrai şekilde işlenebilir.

Bu suçu oluşturan seçimlik hareketler, serbest harekettirler. İthal

etme veya çevreye serbest bırakma, değişik şekillerde işlenebilir.

c) BK m. 15/3’te Suç Olarak Kabul Edilen Hareketler

BK m. 15/3’e göre, ‘Bu Kanunda belirlenen esaslar çerçevesinde it-

hal edilen veya işlenen GDO’lardan elde edilen ürünleri, ithal izninde

belirlenen amaç ve alan dışında kullanan, satışa arz eden, satan veya

devreden ya da bu özelliğini bilerek ve ticari amaçla satın alan, kabul

eden, nakleden veya bulunduran kişi, üç yıldan yedi yıla kadar hapis

ve beş bin güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır’.

Bu fıkra ile BK m. 15/2 (bir önceki fıkra arasında), suç teşkil eden

hareketler bakımından fark bulunmamaktadır. Bu nedenle, bu hare-

ketler, yukarıda açıklanan anlamlar ile aynı anlama sahiptirler.