

TBB Dergisi 2016 (116)
Esra KATIMAN
407
tasında bulunmasını gerektirmektedir
58
. İnsancıl hukuk alanında
UKK’ye tanınmış olan koruma kalkanına rağmen, özellikle silahlı ça-
tışmanın olduğu ortamlarda UKK görevlileri çok büyük tehlikeler al-
tında çalışmalarını sürdürmek durumunda kalabilmektedir. 29 Ekim
1999 tarihinde, Grozni’de (Çeçenistan-Rusya), aralarında UKK’ye ait
ve Kızılhaç bayrağı taşıyan beş arabanın da bulunduğu insani geçiş
koridorunun, Rus uçakları tarafından atılan misillerle hedef alınma-
sı neticesi, çok sayıda sivilin yanı sıra iki Kızılhaç görevlisi hayatını
kaybetmiş, bir diğeri ise yaralanmıştır
59
. 2001 yılında, Burundi de üç,
Kongo Demokratik Cumhuriyeti’nde altı UKK görevlisi, Sudan’da ise,
UKK’ye ait bir uçağın düşürülmesi ile bir pilot hayatını kaybetmiştir.
Afganistan’da meydana gelen birçok trajik olay da Komite’nin görevli-
lerini geri çekmesine neden olmuştur
60
. Fakat tüm bu olumsuzluklara
karşın, uluslararası niteliği olmayan silahlı çatışmalarda uluslararası
“insancıl hukukun bekçisi” görülen UKK’nin yardımlarının Devlet-
ler tarafından genel olarak kabulü, insancıl hukuk alanında bir örf
ve adet kuralının oluşması noktasına varmıştır
61
. Eklemek gerekir ki,
UKK, Devletlerin yetki ve görevlendirmelerinden başka, ayrıca Birleş-
miş Milletler için de, silahlı çatışma ortamlarında rol alan baş aktör-
dür
62
. Irak-Kuveyt-ABD savaşı ile ilgili, Birleşmiş Milletler Güvenlik
Konseyi’nin Kuveytliler hakkında alınan koruma tedbirlerine ilişkin
1483 (2003) no.lu, 23 Mayıs 2003 tarihli Kararında, UKK doğrudan doğ-
ruya konu ile ilgili yetkilendirmiştir.
58
Mackintosh Kate, “Beyond the Red Cross: the protection of independent humani-
tarian organizations and their staff in international humanitarian law”, Internati-
onal review of the Red Cross, vol. 89, no. 865 (March 2007), s. 113-130.
59
Savaştan kaçan sivillerin geçişi için açılan koridorun içinde bulunan konvoyun
Rus askeri uçakları tarafından Grozni yakınlarında hedef alınması ile ilgili olayla-
rın konu edildiği başvuru için, bkz., AİHM, Issaieva, Youssoupova ve Bazaïeva/
Rusya, 57947/00 57948/00 57949/00, 24/02/2005 tarihli karar.
60
Bkz. Slutsky Leonid, Raportör, Rusya, Sosyalist Grup,” Activités du Comité in-
ternational de la Croix-Rouge (CICR)”, Nüfus, Sığınmacılar ve Göç Komisyonu
Raporu, 20 Mart 2002, Doc. No. 9388.
61
Yves Sandoz, Les moyens de mise en œuvre du droit international humanitaire,
Etat des lieux, analyse des problèmes et éléments de réflexion (Uluslararası in-
sancıl hukukun uygulanma araçları), İnstitut international du droit humanitaire,
Cenevre, 2005, s. 43.
62
Bkz. Kuveytliler hakkında alınan koruma tedbirlerine ilişkin, Birleşmiş Milletler
Güvenlik Konseyi, 1483 (2003) no.lu, 23 Mayıs 2003 tarihli Kararı. Silahsızlanma
konusunda da imzası olan örgütün bu alandaki katkıları için bkz.: A guide to the
legal review of new weapons, means and methods of warfare: measures to imple-
ment article 36 of Additional Protocol 1 of 1977, International Committeee of the
Red Cross, International Review of the Red Cross, vol. 88, no. 864 (Dec. 2006), s.
931-956.