Background Image
Previous Page  547 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 547 / 617 Next Page
Page Background

Doğu Akdeniz’de Hidrokarbon Kaynakları ve Uluslararası Hukuka Göre Bölgedeki Kıta Sahanlığı ...

546

li kıyılarının, yukarıda incelenen yargı kararlarında da belirtildiği

gibi, bölgede mevcut ‘ilgili/özel durumlar’lardan birini oluşturduğu

görülecektir. Dolayısıyla sınırlandırmayı doğrudan etkileyecek bu

kıyı uzunlukları ve buna bağlı verilecek münhasır ekonomik bölge

alanları arasındaki oran iki taraf kıyıları arasında belirlenecek ortay

hattın yerinin kaydırılmasında belirleyici olacaktır. Türkiye lehine

yapılacak bu kaydırmayı etkileyecek başka bir faktör daha vardır, o

da

‘kapatmama (non-encroachment)

ilkesidir. Yani Doğu Akdeniz’de

en uzun kıyıya sahip Türkiye’nin bölgedeki kıyılarının yakınındaki

deniz alanını bir başka devlete vermek hakkaniyete uygun olmaya-

caktır. Ayrıca, bölgedeki önemli su yolu Süveyş Kanalı’na ulaşımın

engellenmemesi ve bölgenin en önemli limanlarından olan Antalya

ve özellikle Mersin limanlarının önünün kapanmaması gerekir. Bu

bakımdan, Türkiye’nin açık deniz alanlarına azami erişiminin kesil-

memesi için ortay hattının Türkiye sahillerinin önünü açacak şekilde

doğuya doğru 32º 16’ 18” D boylamına doğru çekilmesi hakkaniyet

ilkeleri ile de uyumlu olacaktır

188

.

Türkiye ile Mısır’ın karşılıklı kıyı şekilleri benzer ve kıyı uzunluk-

ları birbirine yakındır. Bu bakımdan, sınırlandırmaya konu bölgede iki

ülkenin kıyıları arasındaki

ortay hattın

sınırlandırma çizgisi olmasını

haklı çıkartmayacak bir

ilgili/özel

durum yoktur. Bu bakımdan Türkiye

ile Mısır arasındaki sınırlandırma 32º 16’ 18” D boylamının batısında

kalan alanda karşılıklı kıyı cepheleri esas alınarak saptanacak

ortay

hattının

izlenmesi suretiyle gerçekleştirilmelidir

189

.

Türkiye ile Libya’nın karşılıklı kıyılarına bakıldığında, esasen,

Ha-

rita 6’da

gösterildiği üzere Türkiye’nin Marmaris, Fethiye ve Kaş kıyı-

ları ile Libya’nın Derne, Tobruk ve Bordiya kıyılarının karşılıklı kıyı-

lar olması sebebiyle her iki ülke arasında bir sınırlandırma anlaşması

akdedilmesi gerektiği değerlendirilmektedir. Bu çerçevede, karşılıklı

kıyılar esas alınarak oluşturulacak

ortay hat

, güneyde, yukarıda belir-

tilen Türkiye ile Mısır arasında çizilecek ortay hattın kuzey ucu ile,

kuzey de ise, aşağıda belirtilen Türkiye ile Yunanistan arasında yapı-

lacak anlaşmayla belirlenecek ve kuzeyde Ege Denizi’nde Yunanistan

ve Türkiye arasında ana karalar esas alınarak hakkaniyet ilkeleri çer-

188

Başeren, Stratejik Araştırmalar, op. cit., s. 168.

189

Ibid., s. 169.