Background Image
Previous Page  206 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 206 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Ali ALTINTAŞ

205

Mahkemeler, kurumsal olarak savcılıktan ve dolayısıyla Adalet

Bakanlığı’ndan ayrı yapılandırılmadıkça, yürütme ile yargı arasında

iletişim kurmak göreviyle ön plana çıkan savcılık kurumunun “sui

generis” konumuna son vermedikçe,

99

yargılamada taraf olan savcılık

kurumunu, yargılamanın mutlak hâkimi olan yargıçtan olabildiğin-

ce ayırmadıkça, onu, kendisine izafe edilen yargılama yetkilerinden

soyutlamadıkça ve silahların eşitliği ilkesine uygun olarak yeniden

yapılandırmadıkça

100

yargının temsili sorunsalının yargıçlar nezdinde

çözümsüz kalmaya devam edeceği açıktır.

Yargıtay eski genel sekreterlerinden Hakkıoğlu’na göre yargıçlar,

adaletin yerine getirilmesi gibi kutsal bir görevi ifa eden, bu nedenle

de işlerine çok düşkün, baktıkları davalarda kılı kırk yaran ve tören vb.

etkinliklere katılmaya ve dış dünyaya açılmaya fazla zaman ayırama-

yan, bütün mesaisini kendi asli görevlerine adamış, dosyalarıyla çok

meşgul ve mütevazı kişiler oldukları için protokoldeki yerleri konusu-

nu genellikle sorun yapmamış, bu yolda ısrarlı bir istekte bulunmamış

ve takipçisi olmamışlardır.

101

Mütevazı olmak güzel şeydir ancak ma-

kam ve sıfatın hakkı verilmelidir.

Başta ulusal ve resmi bayramlarda yapılan törenler olmak üzere

tüm resmi toplantılarda devlet, halkın karşısında temsilcileri aracılı-

ğıyla somutlaşır.

102

Bu nedenle özellikle ilçelerde, peygamber postunda

oturduğu, nizam-ı âlemin yükünü omuzlarında taşıdığı söylenen ka-

rar makamındaki yargıcı öteleyip, iddia makamını temsil eden Cum-

huriyet başsavcısının ve emri altındaki kolluk kuvveti mensuplarının

dahi gerisine iten tebrikata giriş sıralaması (protokol sıradüzeni) de-

ğiştirilmeli, erkler ayrılığı ilkesi gözetilerek yeniden düzenlenmelidir.

Önerimiz, devlet protokolünde yargı erkini temsilen AYM başkanının,

TBMM başkanı ve başbakandan sonra gelmesi, il protokolünün 4’üncü

sırasının başında Cumnhuriyet başsavcısının değil, BAM bulunan il-

lerde BAM başkanının, BAM bulunmayan illerde ve ağır ceza merkesi

konumundaki ilçelerde adalet komisyonu başkanının, ağır ceza mer-

kezi konumunda olmayan ilçelerde ise kıdemli yargıcın yer almasıdır.

99

Özdemir Özok, “Açış Konuşması”, Bir Adli Organ Olarak Savcılık Sempozyumu,

Ankara, 7-9 Temmuz 2006, TBB Yayınları, Ekim 2006, ss. 17-23, s. 21

100

Özok, Açış Konuşması, s. 23

101

Hakkıoğlu, s. 45.

102

Aydın.