

TBB Dergisi 2015 (120)
Ali ALTINTAŞ
205
Mahkemeler, kurumsal olarak savcılıktan ve dolayısıyla Adalet
Bakanlığı’ndan ayrı yapılandırılmadıkça, yürütme ile yargı arasında
iletişim kurmak göreviyle ön plana çıkan savcılık kurumunun “sui
generis” konumuna son vermedikçe,
99
yargılamada taraf olan savcılık
kurumunu, yargılamanın mutlak hâkimi olan yargıçtan olabildiğin-
ce ayırmadıkça, onu, kendisine izafe edilen yargılama yetkilerinden
soyutlamadıkça ve silahların eşitliği ilkesine uygun olarak yeniden
yapılandırmadıkça
100
yargının temsili sorunsalının yargıçlar nezdinde
çözümsüz kalmaya devam edeceği açıktır.
Yargıtay eski genel sekreterlerinden Hakkıoğlu’na göre yargıçlar,
adaletin yerine getirilmesi gibi kutsal bir görevi ifa eden, bu nedenle
de işlerine çok düşkün, baktıkları davalarda kılı kırk yaran ve tören vb.
etkinliklere katılmaya ve dış dünyaya açılmaya fazla zaman ayırama-
yan, bütün mesaisini kendi asli görevlerine adamış, dosyalarıyla çok
meşgul ve mütevazı kişiler oldukları için protokoldeki yerleri konusu-
nu genellikle sorun yapmamış, bu yolda ısrarlı bir istekte bulunmamış
ve takipçisi olmamışlardır.
101
Mütevazı olmak güzel şeydir ancak ma-
kam ve sıfatın hakkı verilmelidir.
Başta ulusal ve resmi bayramlarda yapılan törenler olmak üzere
tüm resmi toplantılarda devlet, halkın karşısında temsilcileri aracılı-
ğıyla somutlaşır.
102
Bu nedenle özellikle ilçelerde, peygamber postunda
oturduğu, nizam-ı âlemin yükünü omuzlarında taşıdığı söylenen ka-
rar makamındaki yargıcı öteleyip, iddia makamını temsil eden Cum-
huriyet başsavcısının ve emri altındaki kolluk kuvveti mensuplarının
dahi gerisine iten tebrikata giriş sıralaması (protokol sıradüzeni) de-
ğiştirilmeli, erkler ayrılığı ilkesi gözetilerek yeniden düzenlenmelidir.
Önerimiz, devlet protokolünde yargı erkini temsilen AYM başkanının,
TBMM başkanı ve başbakandan sonra gelmesi, il protokolünün 4’üncü
sırasının başında Cumnhuriyet başsavcısının değil, BAM bulunan il-
lerde BAM başkanının, BAM bulunmayan illerde ve ağır ceza merkesi
konumundaki ilçelerde adalet komisyonu başkanının, ağır ceza mer-
kezi konumunda olmayan ilçelerde ise kıdemli yargıcın yer almasıdır.
99
Özdemir Özok, “Açış Konuşması”, Bir Adli Organ Olarak Savcılık Sempozyumu,
Ankara, 7-9 Temmuz 2006, TBB Yayınları, Ekim 2006, ss. 17-23, s. 21
100
Özok, Açış Konuşması, s. 23
101
Hakkıoğlu, s. 45.
102
Aydın.