

TBB Dergisi 2015 (120)
Ali ALTINTAŞ
201
arasındaki kişisel ilişkiye bağlıdır. Bu konu bazılarınca teferruat ola-
rak nitelendirilebilir ama bir kuruma ve temsilcisine verilen önem bu
tür dış belirtilerden hareketle değerlendirilir.
85
Bu açıklamalarımız, CBS’nin yargı erki içinde düşünülmesi duru-
munda geçerlidir. Eğer, evrensel ilkeler ve öğretideki baskın görüş na-
zara alınarak CBS yürütme erki içinde telakki edilirse ortaya çok daha
vahim bir tablo çıkmaktadır. Zira devlet erkleri arasındaki sıralamaya
aykırı şekilde illerde yapılacak törenlerde yürütmeyi temsilen vali bi-
rinci sırada yer alırken onu sırasıyla TBMM üyeleri, mahallin en bü-
yük komutanı, general ve amiraller, garnizon komutanı, büyükşehir
belediye başkanı, bakan yardımcısı, il belediye başkanı takip edecek-
tir. Cumhuriyet başsavcısını da saydığımızda, yargının ilk temsilcisi
olan adalet komisyonu başkanı yargıcın önünde, yasama ve yürütme
erklerinin çok sayıda temsilcisi bulunacaktır. Ağır ceza mahkemesi
bulunmayan ilçeler bakımından vehamet daha üst seviyededir (Bkz.
Örn. Kocaeli ili, Gölcük ilçesi protokol listesi
86
). Yargıçlar, hiçbir anaya-
sal erk üstlenmemiş meslek yüksekokulu öğretim görevlilerinin, ba-
zen astsubay seviyesindeki askeri görevlilerin, emri altındaki kolluk
amirlerinin ve hatta genel ve özel bütçeli kuruluşların üst yöneticileri-
nin arkasında yer almaktadır.
Halk ve bürokrasi nazarında, Cumhuriyet başsavcısına, yargıçla-
rın ve özellikle üst mahkeme başkanının önünde yer verilmesi, onun,
yargıçların üstü, amiri konumunda algılanmasına neden olması da
üzerinde önemle durulması gereken bir başka sorundur.
Mahkemeler bağımsız olsalar da devlet tüzel kişiliğinden ayrı bir
tüzel kişiliğe sahip değildirler. Kendi harcamalarını yönetemezler.
Adliyelerde hizmetler merkezden planlanır ve örgütlendirilir, bütçe
merkezden karşılanır, adli personel merkezden yönetilir ve denetle-
nir. Adli mahkemelerin bina ve donanım ihtiyaçları, personel gider-
leri Adalet Bakanlığı genel bütçesinden karşılanır.
87
Bu da yürütmeye
doğrudan bir bağlılık durumunu ortaya koymaktadır. Mevcut sisteme
85
Ümit Müderrisoğlu, “Nasıl Bir Yargı Reformu?”,
http://www.turkhukuksitesi.com/makale_1100.htm (06 Şubat 2015).
86
http://www.golcuk.gov.tr/default_B0.aspx?content=54(07 Şubat 2015).
87
Esra E. Kilim, Türkiye’de Adalet Yönetimi Bağımsız Yargının Sıkı Bağları, Siyasal
Kitabevi, Ankara, 2013, s. 122.