Previous Page  128 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 128 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

İbrahim KORKMAZ

127

ancak bu ülkelerde Yönergeye uygun bir kişisel veri koruma dü-

zeyinin

192

bulunması halinde mümkündür.

193

Yönerge, yeterli koru-

ma düzeyinin saptanmasında özellikle dikkat edilmesi gereken

şartları belirtmiştir. Bu şartlar; verinin niteliği, işlemenin amacı ve

süresi, çıkış ülkesi ve varacağı ülke, üçüncü ülkede geçerli olan ge-

nel ve sektörel hukuk kuralları, bu ülkede uyulan mesleki kurallar

ve uygulanan güvenlik önlemleridir.

194

Eğer üçüncü ülkede yeterli

koruma düzeyi yoksa veri sorumlusunun ilgililerin özel alanıyla

temel hak ve hürriyetlerin korunması konusunda yeterli

195

garanti

göstermesi ve üye devleti transfere onay vermesi hallerinde transfer

yasağı kalkacaktır.

196

2000 yılında Avrupa Parlamentosu Amerika Bir-

leşik Devletleri tarafından kişisel verilerin korunmasında Avrupa Bir-

liği normlarına uyum amacıyla çıkardıkları Safe Harbor ilkelerini

197

192

Üçüncü ülkede yeterli koruma düzeyi bulunup bulunmadığına kural olarak üye

devletlerin veri koruma organlarının buluşmasıyla oluşan Komisyon tarafından

resmi olarak karar verilmektedir. Böylece, bir kere Komisyon, örneğin Kanada’nın

yeterli veri koruma düzeyi bulunduğuna karar verirse, üye ülke veri koruma or-

ganları Kanada’da bulunan şirketlere kişisel verilerin transferine engel olamazlar.

Şimşek, Anayasa Hukukunda Kişisel Verilerin Korunması, s. 55; Heisenberg, s.27;

Başalp, Kişisel Verilerin Korunması ve Saklanması, s.67; 29. Madde Veri Çalışma

Grubu, yeterli düzeyi açıklamak üzere Üçüncü Ülkelere Kişisel Verilerin Transfe-

rinde Temel Prensipler adlı bir karar yayımlamıştır. Buna göre “yeterlilik” ölçütü-

nün her somut olaya göre değerlendirilmesi gerektiğini belirtmiştir. Ancak, Veri

Çalışma Grubu, veri aktarımının yoğunluğu, aktarımdaki tarafların sayısı gibi ne-

denlerden dolayı her somut olayda incelemenin zor olacağından, veri aktarımına

ilişkin “beyaz listeler” oluşturulmasını teklif etmiştir. Bu listeler hangi ülkelerin

yeterli koruma düzeyine sahip olduğuna dair fikir vermek amacıyla oluşturula-

caktır. 29 Data Protection Working Party, First Orientations on Transfers of Perso-

nal Data to Third Countries-Possible Ways Forward in Assessing Adequacy, XV

D/5020/97-EN final WP4 26.06.1997, s.3, (Çevrimiçi)

http://ec.europa.eu/jus-

tice/policies/privacy/docs/wpdocs/1997/wp4_en.pdf (Erişim Tarihi: 15 Mart

2016)

193

Dinç, Kişisel Verilerin Korunmasında Uluslararası Düzenlemeler, s. 49; Kong,

Lingjie, Data Protection and Transborder Data Flow in the European and Global

Context, European Journal of International Law, S. 21, 2010, s. 444.

194

Kuşkonmaz, s.81; Başalp, Kişisel Verilerin Korunması ve İnternet, s.16.

195

Veri sorumlusunun göstereceği garantide ilgilinin temel hak ve hürriyetlerinin ve

özellikle özel alanının korunacağı garanti edilmelidir. Garantinin içeriği 95/46/

AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nin 6, 7, 8, 11, 12 ve 14’üncü maddeleriyle

uyumlu olmalıdır. Madde 26’da sayılan haklarda garanti altına alınmalıdır. Ba-

şalp, Kişisel Verilerin Korunması ve Saklanması, s.73; Şimşek, Anayasa Hukukun-

da Kişisel Verilerin Korunması, s. 55; Heisenberg, s.33.

196

Başalp, Kişisel Verilerin Korunması ve İnternet, s.17, Kong, s. 444.

197

ABD Ticaret Bakanlığı tarafından 21 Temmuz 200’de yayımlanan Safe Harbor

Privacy Principles için bakınız.(Çevrimiçi)

http://export.gov/safeharbor/eu/

eg_main_018475.asp (Erişim Tarihi: 12 Mart 2016).