Previous Page  134 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 134 / 561 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (124)

İbrahim KORKMAZ

133

95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nin 15. maddesinde, kişi-

nin bireysel özerkliği ile yakından ilişkili olan ilgili kişinin otomatik

kararların konusu olmama hakkı düzenlenmiştir.

224

Bir başka deyişle

burada kişiye, kendisiyle ilgili otomatikleştirilmiş, insan müdahalesi-

nin bulunmadığı kararların

225

konusu olmama seçeneği verilmektedir.

Bu düzenleme ile kişilerin karakterlerinin tamamen otomatik yol-

lardan değerlendirilmesinin, onların çıkarlarını önemli derecede etki-

leyecek kararların temelini oluşturmaması amaçlanmaktadır. Bundan

dolayı şirketler, kişileri önemli derecede etkileyecek kararların en son

sinin kamu yararı için yapılan bir faaliyetin veya veri sorumlusu veya verinin

açıklandığı üçüncü tarafın kamu yetkisini kullanarak yaptığı bir faaliyetin yerine

getirilmesi için gerekli olması durumu ve Yönerge’nin 7/f fıkrasında düzenlenen,

kişisel verilerin işlenmesinin, Yönerge tarafından ilgili kişiye tanınan haklar ağır

bastığı durumlar hariç olmak üzere, veri sorumlusu veya verilerin açıklandığı

üçüncü tarafın meşru çıkarları için gerekli olması durumudur. Yönerge’nin 14/b

hükmünde ise, kişisel verilerin, veri sorumlusu veya üçüncü kişiler tarafından

doğrudan pazarlama amacıyla işlendiği durumlarda, ilgili kişinin herhangi bir

ücrete tabi olmadan verilerinin işlenmesine itiraz edebileceği düzenlenmiştir. Ay-

rıca ilgili kişinin bu hakkı konusunda bilgilendirilmesi gerektiği de Yönerge’de

yer almaktadır. Yönerge’de doğrudan pazarlamanın tanımı yapılmamıştır. Kü-

zeci, s.219.

224

Yönerge’nin 15/1 hükmü, kişilere, işindeki performansı, kredibilitesi, güvenilirli-

ği, davranışları gibi kişiyle ilgili çeşitli kişisel özellikleri değerlendirmek amacıyla

kişisel verilerinin otomatik olarak işlenmesi sonucunda elde edilen, bireyi önem-

li derecede etkileyerek, hukuksal sonuçlar doğuran kararların konusu olmama

hakkı vermektedir. Madde hükmünde sayılan durumlar sınırlı sayıda değildir.

Başalp, Kişisel Verilerin Korunması ve Saklanması, s. 54. 1978 tarihli eski Fransız

Veri Koruma Kanunu’nda da yer alan bu düzenleme, üye ülkeler tarafından kabul

edilmesine rağmen, uygulamasına nadiren rastlanmaktadır. Küzeci, s.219; Dağ, s.

122, 123.

225

Örneğin iş başvurusunda bulunan kişilere tamamen bilgisayar yardımıyla uygu-

lanan psikolojik testler sonucu verilen işe alıp almama kararları bu tip kararlar-

dandır. Başalp, Kişisel Verilerin Korunması ve Saklanması, s. 54. Yönerge’de bu

hakkın iki istisnası da düzenlenmiştir. Yönerge’nin 15/2-a maddesine göre, eğer

otomatikleştirilmiş karar, ilgili kişinin kendi görüşünü uygulamasına imkân ve-

ren koşulların yaratılması gibi tatmin edici veya uygun önlemler alındıktan sonra

ilgili kişinin kendi isteğiyle bir sözleşmenin tarafı olması veya mevcut bir sözleş-

menin hükümlerinin yerine getirilmesi için alınıyorsa, bu durumda karar ilgili

kişi için kabul edilebilir olacaktır. Yine Yönerge’nin 15/2-b maddesine göre, bu

kararın alınmasına, ilgili kişinin meşru çıkarlarını korumak için tedbirler öngören

bir kanun hükmü izin veriyorsa, bu durumda da karar kabul edilebilir. Burada

dikkat edilmesi gereken bir nokta Yönerge’de belirtilen “tatmin edici önlemler”

ve “ilgili kişinin meşru çıkarı” kavramlarının belirsizliğidir., Frederico Ferretti,

The Law and Consumer Credit Information in the European Community, The

Regulation of Credit Information Systems, Routledge-Cavendish, ABD-Kanada

2008, s.174’ten aktaran Küzeci, s.220.