

TBB Dergisi 2016 (124)
İbrahim KORKMAZ
137
lere karşı yaptırımlar düzenlenmiş olsa da, bu suç oluşmadan, kişisel
verilerin veri güvenliği ilkesini benimsemiş kurumlar ve kişiler tara-
fından korunmasının daha etkili bir yöntem olduğu unutulmamalıdır.
D. Veri Sorumlusuna Başvuru
Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun 13. maddesi ilgili kişinin
veri sorumlusuna başvuru yolunu düzenlemektedir.
243
Maddeye göre,
ilgili kişiler, Kanunun uygulanması ile ilgili taleplerini öncelikle veri
sorumlusuna iletmek zorundadırlar. İlgili kişiler bu iletimi yazılı veya
uygulamada oluşacak ihtiyaca göre Kurulun belirleyeceği diğer yön-
temlerle yapabilirler.
244
İlgili kişinin bu talebini alan veri sorumlusu,
ücretsiz veya işlemin bir maliyeti gerektirmesi halinde Kurul tara-
fından belirlenen tarifeye göre ücret almayı müteakip, en kısa sürede
veya en geç otuz gün içinde talebi incelemesi, kabul veya gerekçesini
açıklayarak reddetmesi ve cevabını ilgili kişiye yazılı veya elektronik
ortamda bildirmesi gerekmektedir.
245
Maddenin en son fıkrasına göre, veri sorumlusunun talebi kabul
etmesi halinde, gereğini yerine getirmesi gerekmektedir. İlgili kişinin
başvurusunun nedeni veri sorumlusunun hatası ise, veri sorumlusu
başvuru için aldığı ücreti ilgili kişiye iade etmek zorundadır.
E. Kurula Şikâyet
Kişisel Verilerin Korunması Kanununun 14. maddesi, ilgili kişi
tarafından Kişisel Verileri Koruma Kuruluna
şikâyet
yolunu
düzen-
243
İlgili kişilerin veri sorumlusuna başvurması çeşitli uluslararası belgelerde de dü-
zenlenmiştir. APEC Çerçeve Belgesine göre, ilgili kişiler, veri sorumlusundan:
kendisi hakkında veri tutulup tutulmadığının bildirilmesi; kimliği hakkında ye-
terli kanıtı sağladıktan sonra, kendisi hakkındaki verilerin, makul bir zamanda,
makul bir ücretle, uygun bir yöntemle, anlaşılabilir bir biçimde kendisine ulaştı-
rılması; kendisi ile ilgili tutulan verinin doğruluğuna itiraz etme, eğer mümkün ve
uygunsa, düzeltilmesi, tamamlanması, değiştirilmesi veya silinmesini isteyebilir.
APEC Çerçeve Belgesi 23. madde.
244
Komisyon Raporu, s. 12
245
Gerekçede, madde metninde “bildirmesi”kavramının kullanılmasının sebebi ola-
rak, veri sorumlusunun gerçek kişi veya özel hukuk tüzel kişisel olabileceği ve
bundan dolayı 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine tabi olmayabileceği ola-
rak verilmiştir. Gerekçeye göre bu bildirim, bir ispat sorunu olup gerektiğinde
yargı mercilerince ele alınacaktır. Bu kapsamda 7201 sayılı Tebligat Kanununa
tabi kuruluşlar da Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca yapacakları bil-
dirimleri resmi tebligat yoluyla da yapabilirler. Komisyon Raporu, s. 13.