Previous Page  139 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 139 / 561 Next Page
Page Background

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...

138

lenmektedir.

Buna göre, ilgili kişinin, Kanunun 13. maddesi uyarınca

veri sorumlusuna yapmış olduğu başvurunun reddedilmesi, verilen

cevabın yetersiz bulunması veya süresinde başvuruya cevap verilme-

mesi hallerinde ilgili kişi veri sorumlusunun cevabını öğrendiği tarih-

ten itibaren otuz ve her halde başvuru tarihinden itibaren altmış gün

içinde Kişisel Verileri Koruma Kuruluna

şikâyette

bulunabilir.

Maddenin ikinci fıkrasında, Kanun’un 13. maddesinde düzenle-

nen başvuru müessesesinin, zorunlu bir başvuru yolu olduğu ve bu

yol tüketilmeden

şikâyet

edilemeyeceği düzenlenmiştir. Bu düzenle-

me ile uyuşmazlıkların ilk olarak veri sorumlusu ile ilgili kişi arasında

halledilmesi ve bu suretle Kişisel Verileri Koruma Kurulunun yoğun

bir iş yükü altında kalmaması amaçlanmaktadır.

246

Maddenin üçün-

cü fıkrasında, kişilik hakları ihlal edilenlerin, genel hükümlere göre

tazminat hakkı saklı tutulmaktadır. Veri sorumlusunun hukuki statü-

süne göre ilgili kişiler adli ya da idari yargıda tazminat istemli dava

açabileceklerdir.

F. Şikâyet Üzerine veya Resen İncelemenin Usul ve Esasları

Kanun’un 15. maddesiyle, Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafın-

dan yapılan incelemenin usul ve esasları düzenlenmektedir. Kişisel

Verileri Koruma Kurulu,

şikâyet

üzerine veya ihlal iddiasını öğren-

mesi halinde resen, görev alanına giren konularda gerekli incelemeyi

yapabilecektir. Kurul,

şikâyet

veya resen öğrenilen

şikâyet

konusuna

bağlı olup, resen genel inceleme yetki ve görevi bulunmamaktadır.

247

Veri sorumluları, Devlet sırrı niteliğindeki bilgi ve belgeler hariç, Ku-

rul tarafından istenen bilgi ve belgeleri, on beş gün içinde Kurula gön-

dermek veya gerektiğinde yerinde inceleme yapılmasına imkân sağla-

mak zorundadırlar.

Kanunda, ilgili kişinin yaptığı

şikâyet

üzerine Kurulun yapacağı

inceleme sonunda cevap vermesi öngörülmekte olup,

şikâyet

tarihin-

246

Gerekçede belirtildiği gibi, veri sorumlusuna başvurunun zorunlu, şikayetin ise

ihtiyari olması sebebiyle, başvurusu zımnen veua açıkça reddedilen ilgili kişi aynı

anda hem Kişisel Verileri Koruma Kuruluna şikayette bulunabilecek, hem de adli

veya idari yargıya başvurabilecektir. Tasarı, s. 25.

247

Gerekçede belirtildiği gibi Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanunun 6.

maddesinde belirtilen şartları taşımayan ihbar ve şikâyetler incelemeye alınmaya-

caktır. Tasarı, s. 25.