Previous Page  143 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 143 / 561 Next Page
Page Background

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...

142

B. Kabahatler

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun 18. maddesinde, Kanun-

da öngörülen yükümlülüklere aykırı davranılması halinde uygulana-

cak idari yaptırımlar düzenlenmektedir. Madde kapsamında aydınlat-

ma ve veri güvenliğini sağlama, Kurul kararlarını yerine getirme ve

Sicile kayıt ve bildirim yükümlülüklerine aykırı davranılması kabahat

olarak düzenlenmekte ve idari para cezası yaptırımına bağlanmakta-

dır. Kişisel Verileri Koruma Kurulu idari yaptırımlara karar verecek

olup, yaptırım kararlarına karşı idari yargı yolu açıktır.

254

Maddenin ikinci fıkrasında belirtildiği gibi, idari para cezaları

veri sorumlusu olan gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel kişiler hakkın-

da uygulanacak olup, üçüncü fıkraya göre, kabahat olarak düzenlenen

eylemlerin kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğin-

deki meslek kuruluşları bünyesinde işlenmesi halinde, Kişisel Verile-

ri Koruma Kurulunun yapacağı bildirim üzerine, ilgili kamu kurum

ve kuruluşunda görev yapan memurlar ile diğer kamu görevlileri ile

kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarında görev yapanlar

hakkında disiplin hükümlerine göre işlem yapılacaktır.

255

VII. KIŞISEL VERILERI KORUMA KURUMU VE TEŞKILAT

A. Kişisel Verileri Koruma Kurumu

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun 19. maddesinde,

Kanun’un verdiği görevleri yerine getirmek üzere kurulan, idari ve

mali özerkliğe sahip, kamu tüzel kişiliğini haiz Kişisel Verileri Koru-

ma Kurumunun kuruluşu düzenlenmektedir.

256

254

Gerekçede, maddede yer alan kabahatler karşılığında öngörülen idari para ceza-

larının alt ve üst sınırları arasındaki makasın bilinçli olarak geniş tutulduğu belir-

tilmiş olup, Kişisel Verileri Koruma Kurulu karar verirken kabahatler hususunda

genel kanun niteliğinde olan 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 17. maddesinin

ikinci fıkrasında belirtildiği gibi kabahatin haksızlık içeriği ile failin kusuru ve

ekonomik durumunu dikkate alacaktır. Bu şekilde düzenleme yapılmak suretiyle,

söz konusu kabahatlarin çok farklı ekonomik güce sahip gerçek veya tüzel kişi-

ler hakkında uygulanacak olması nedeniyle yaptırım uygulamasında hakkaniyet

sağlanmaya çalışılmıştır. Gerekçede verilen örneğe göre, küçük bir şehirde faali-

yet gösteren bir aile şirketiyle ülke çapında faaliyet gösteren bir holdingin Kanun

hükümlerini ihlal etmesi durumunda belirlenecek idari para cezalarının miktarı

söz konusu şirketlerin ekonomik durumlarına göre farklı olacaktır. Tasarı, s. 26.

255

Her ne kadar Kanunda belirtilmemiş olsa da, gerekçede de belirtildiği gibi, Kişisel

Verilerin Korunması Kanununda hüküm bulunmayan hallerde genel kanun nite-

liğindeki 5326 sayılı Kabahatler Kanunu hükümleri uygulanacaktır. Tasarı, s. 26.

256

Gerekçede de belirtildiği gibi, Avrupa Konseyinin 108 sayılı Sözleşmesi ve Avru-