

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...
148
konusu olması, ilgilinin veya üçüncü kişilerin haklarının korunması,
verilerin istatistiki veya bilimsel amaçlarla kullanılması durumlarında
ilgilinin katılım haklarına bir sınırlama getirerek üye devletlere kişisel
verilerin korunmasında istisnalar getirebileceklerini düzenlenmiştir.
95/46/AT sayılı Kişisel Verilerin İşlenmesi ve Bu Tür Verilerin Ser-
best Dolaşımına Dair Bireylerin Korunması Hakkında Avrupa Birli-
ği Yönergesi’nin “İstisnalar ve Sınırlamalar” başlıklı 13. maddesinde;
kanunla öngörülmüş olmak kaydıyla üye devletlerin, milli güvenlik,
ülke savunması, kamu güvenliği, suç işlenmesinin önlenmesi, suçların
soruşturulması ve kovuşturulması, Avrupa Birliğinin veya üye devle-
tin mali, bütçe veya vergi konularında önemli ekonomik ve finansal
yararı, belli durumlarda resmi makamların inceleme ve denetleme
yapabilmeleri, ilgili kişinin korunması, diğer kişilerin hak ve özgür-
lüklerinin korunması gibi nedenlerle Yönerge’de öngörülen koruma
tedbirlerine istisnalar getirebilecekleri düzenlenmiştir.
261
Kişisel verilerin korunması hakkı, sınırsız olarak korunan bir hak
olmayıp, belirli koşullar altında müdahale yapılması olanaklıdır.
262
Özel-
likle kamusal organlar tarafından yapılacak müdahaleye karşı kişinin
rızası yoksa ancak üstün bir kamu yararının bulunması ve bu konuda
verilerin korunması ile ilgili anayasal düzenlemelere uygun yapılmış
kanun seviyesinde
263
bir yasal düzenlemenin olması gerekir. Aynı za-
manda bu yasal düzenlemenin normların açıklığı ve ölçülülük ilkelerine
uygun olması gerekir. Kişisel Verilerin Korunması Kanunu gerekçesinde
de belirtildiği gibi, kişisel verilerin korunması hakkına getirilen istisna-
lar, kişisel verilerin korunması hakkı ile diğer kamusal ve kişisel menfa-
atler arasında denge ve ölçülülük sağlanması açısından da gereklidir.
264
SONUÇ
Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler ve küreselleşme so-
nucunda, günümüzde bilgi, meta ve güç halini almış, kamu kurumları
ve özel teşebbüslerden artan talep nedeniyle belirli veya belirlenebilir
261
Komisyon Raporu, s. 23.
262
Dağ, s. 96.
263
Demokratik hukuk devletlerinde kabul edilmiş ve yerleşmiş temel bir ilke olan
kanunilik ilkesine göre; temel hak ve özgürlükler idari düzenlemelerle sınırlana-
maz; sınırlama ancak yasama organı tarafından çıkarılacak bir kanunla yapılabi-
lir.
264
Komisyon Raporu, s. 23.