Previous Page  149 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 149 / 561 Next Page
Page Background

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...

148

konusu olması, ilgilinin veya üçüncü kişilerin haklarının korunması,

verilerin istatistiki veya bilimsel amaçlarla kullanılması durumlarında

ilgilinin katılım haklarına bir sınırlama getirerek üye devletlere kişisel

verilerin korunmasında istisnalar getirebileceklerini düzenlenmiştir.

95/46/AT sayılı Kişisel Verilerin İşlenmesi ve Bu Tür Verilerin Ser-

best Dolaşımına Dair Bireylerin Korunması Hakkında Avrupa Birli-

ği Yönergesi’nin “İstisnalar ve Sınırlamalar” başlıklı 13. maddesinde;

kanunla öngörülmüş olmak kaydıyla üye devletlerin, milli güvenlik,

ülke savunması, kamu güvenliği, suç işlenmesinin önlenmesi, suçların

soruşturulması ve kovuşturulması, Avrupa Birliğinin veya üye devle-

tin mali, bütçe veya vergi konularında önemli ekonomik ve finansal

yararı, belli durumlarda resmi makamların inceleme ve denetleme

yapabilmeleri, ilgili kişinin korunması, diğer kişilerin hak ve özgür-

lüklerinin korunması gibi nedenlerle Yönerge’de öngörülen koruma

tedbirlerine istisnalar getirebilecekleri düzenlenmiştir.

261

Kişisel verilerin korunması hakkı, sınırsız olarak korunan bir hak

olmayıp, belirli koşullar altında müdahale yapılması olanaklıdır.

262

Özel-

likle kamusal organlar tarafından yapılacak müdahaleye karşı kişinin

rızası yoksa ancak üstün bir kamu yararının bulunması ve bu konuda

verilerin korunması ile ilgili anayasal düzenlemelere uygun yapılmış

kanun seviyesinde

263

bir yasal düzenlemenin olması gerekir. Aynı za-

manda bu yasal düzenlemenin normların açıklığı ve ölçülülük ilkelerine

uygun olması gerekir. Kişisel Verilerin Korunması Kanunu gerekçesinde

de belirtildiği gibi, kişisel verilerin korunması hakkına getirilen istisna-

lar, kişisel verilerin korunması hakkı ile diğer kamusal ve kişisel menfa-

atler arasında denge ve ölçülülük sağlanması açısından da gereklidir.

264

SONUÇ

Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler ve küreselleşme so-

nucunda, günümüzde bilgi, meta ve güç halini almış, kamu kurumları

ve özel teşebbüslerden artan talep nedeniyle belirli veya belirlenebilir

261

Komisyon Raporu, s. 23.

262

Dağ, s. 96.

263

Demokratik hukuk devletlerinde kabul edilmiş ve yerleşmiş temel bir ilke olan

kanunilik ilkesine göre; temel hak ve özgürlükler idari düzenlemelerle sınırlana-

maz; sınırlama ancak yasama organı tarafından çıkarılacak bir kanunla yapılabi-

lir.

264

Komisyon Raporu, s. 23.