

başkan’dan
Sayın Meslektaşım;
TBMM’de görüşülmeye başlanmış olan Anayasa değişikliği teklifi,
ülkemiz ve mesleğimiz için son derece önemli düzenlemeler içermek-
tedir.
Değişiklik teklifini karşılaştırmalı olarak bir tabloya işledik ve bu
çalışma için özel olarak hazırlatılan interaktif bir web sitesi aracılığıy-
la siz değerli meslektaşlarımızın görüşlerine sunduk. Teklifin pek çok
maddesine bilgilendirmek amaçlı notlar düştük. Sizden gelecek gö-
rüşleri değerlendirip, kendi görüşümüzü oluşturacak ve kamuoyuyla
paylaşacağız.
Bu yazıda özellikle altını çizmek istediğimiz husus, Anayasa de-
ğişikliği teklifinin kuvvetler ayrılığı açısından çok ciddi tehlikeler
içermesidir. Malumunuz olduğu üzere; kuvvetler ayrılığı sağlanamaz-
sa, bağımsız ve tarafsız olması gereken yargı kuvveti yürütmeye ve/
veya yasamaya bağımlı, dolayısıyla taraflı hale gelir. Bu, yargı önünde
haklının değil güçlünün üstün gelmesi sonucunu doğurur. Avukatlık
mesleği anlam ve değerini yitirir. Avukatın yerini iş takipçileri alır.
Hakim ve savcı sıfatını taşıyanlar da idarenin emrindeki memurlara
dönüşür.
Yargı organını, yasama ve yürütmeden bağımsız kılmak için ha-
kim ve savcıların mesleğe kabullerinin, tayin ve terfilerinin, disiplin
işlerinin, sair özlük işlerinin ve yüksek yargıya seçilmelerinin yasama
ve yürütmeden bağımsız bir kurul tarafından düzenlenmesi zorunlu-
dur.
Anayasa değişikliği teklifi, Hakimler ve Savcılar Kurulu’nun (HSK)
12 üyesinin 6’sının siyasi parti üyesi (ve muhtemelen iktidar partisi ge-
nel başkanı) olan Cumhurbaşkanı tarafından, diğer 6’sının da TBMM
tarafından seçilmesini öngörmektedir. Bu durumda, HSK’nın artık
siyasi partili olacak olan Cumhurbaşkanından, dolayısıyla yürütme
organına karşı bağımsızlığından söz edilmesi mümkün olmayacaktır.