

11
TBB Dergisi 2017 (128)
Çiğdem ÇIMRIN
takım sınırlamalara tabi tutulmuştur. Fakat bu sınırlamaların Avrupa
İnsan Hakları Mahkemesi (“
AİHM
”) içtihatları kapsamında değerlen-
dirildiğinde asla hakkın özüne dokunur nitelikte olmaması gerektiği
açıktır. Bu bağlamda bu makalenin de konusu olan devletlerin pozitif
yükümlülükleri büyük önem taşımaktadır. Gerçekten de toplanma ve
örgütlenme özgürlüğü hakkı Birleşmiş Milletler Özel Raportörünün
de belirttiği gibi uluslararası insan hakları hukuku kapsamında dev-
letlerin hem etkin bir şekilde barışçıl toplantıları korumaya yönelik
hem de barışçıl toplanma özgürlüğünü gerçekleştirmeyi kolaylaştırıcı
pozitif yükümlülüğü bulunmaktadır.
2
Bu çerçevede Özel Raportör tarafından devletlerin (i) barışçıl top-
lanma hakkını, ifade özgürlüğü ile örgütlenme hakkını kullanmakta
olan bireylere karşı fazla güç kullanımı gibi ihlâle yola açıcı davranış-
lardan kaçınma; (ii) bu hakları kullanmakta olan bireyleri devlet dışı
aktörlerin suiistimalinden koruma ve (iii) ihlâllerin gerçekleşmesini
önleyici pozitif önlemler alarak bu hakları uygulamak ve böylelikle
herkesin özgürce ve etkin bir şekilde bu haklardan faydalanmalarını
sağlamaları gerekliliğine işaret edilmiştir.
3
Diğer bir anlatımla, Özel
Raportör her hakkın getirebileceği üç tür yükümlülüğü yani devlet or-
gan ve görevlilerinin kendilerinin bir ihlâlde bulunmamasını gerekti-
ren ‘saygı gösterme yükümlülüğünü’, devletin hak sahiplerini üçüncü
tarafların müdahalesine karşı korumasını ve faillerin cezalandırılma-
sını gerektiren ‘koruma yükümlülüğünü’ ve son olarak hakkın tüm-
den gerçekleştirilmesi ve etkin kılınması amacıyla özel pozitif tedbir-
lerin alınmasını gerektiren ‘uygulama yükümlülüğünü’ ifade etmiştir.
Benzer şekilde İnsan Hakları Konseyi 2013 yılında aldığı kararın-
da “devletlerin insan haklarını koruma ve destekleme ve insan hakları
ihlâllerini önlemekle yükümlü” oldukları belirtilerek tüm Birleşmiş
Milletler üye devletlerini egemenliklerinde bulundurdukları birey ve
gruplara barışçıl toplantı özgürlüklerinden en iyi ölçüde faydalan-
maları için güvenli ve uygun bir çevrenin sağlanması ile iç hukuk ve
2
Maina Kiai, Report of the Special Rapporteur on the rights to freedom of peaceful
assembly and association, UN document A/HRC/23/39, 24.04.2013, §49.
3
Maina Kiai, Summary of the Human Rights Council panel discussion on the pro-
motion and protection of human rights in the context pf peaceful protests prepa-
red by the Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights,
UN document A/HRC/19/40, 19.12.2011, §14.