Background Image
Previous Page  612 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 612 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120) 

Cengiz OTACI

611

“Ceza Muhakemesi Kanunu gereğince soruşturma ve kovuşturma

makamlarının istemi üzerine baro tarafından görevlendirilen mü-

dafi ve vekile, avukatlık ücret tarifesinden ayrık olarak, Türkiye

Barolar Birliğinin görüşü de alınarak Adalet ve Maliye bakanlık-

ları tarafından birlikte tespit edilecek ücret, Adalet Bakanlığı büt-

çesinde bu amaçla yer alan ödenekten ödenir. Bu ücret, yargılama

giderlerinden sayılır”

c) CMK’nın 324/1 maddesi “Harçlar ve tarifesine göre ödenmesi ge-

reken avukatlık ücretleri ile soruşturma ve kovuşturma evrelerin-

de yargılamanın yürütülmesi amacıyla Devlet Hazinesinden yapı-

lan her türlü harcamalar ve taraflarca yapılan ödemeler yargılama

giderleridir” şeklinde, 325/1. maddesi ise “Cezaya veya güvenlik

tedbirine mahkûm edilmesi hâlinde, bütün yargılama giderleri

sanığa yüklenir” şeklindedir.

d) CMK’nın 150/2 maddesine göre ise müdafii bulunmayan şüpheli

veya sanık; çocuk, kendisini savunamayacak derecede malul veya

sağır ve dilsiz ise, istemi aranmaksızın bir müdafi görevlendirilir.

Ulusal düzeydeki kanunlarda yer alan düzenlemelere göre şüp-

heli çocuk ise ve müdafii yoksa istemi olmaksızın baroca müdafii ata-

nır (CMK md 150/2). Yargılama sonunda mahkûmiyet kararı verilirse

(CMK md 325/1) baroca atanan müdafie ödenen ücret (5320 sk md 13),

yargılama gideri olarak (CMK md 324/1, 5320 sk md 13) sanıktan tahsil

edilir (CMK md 325/1).

Sorun, 5320 sayılı Kanun’un 13/2 maddesinin, zorunlu müdafi için

ödenecek ücreti yargılama gideri olarak tanımlamasından kaynak-

lanmaktadır. Bu tanımlama nedeniyle mahkemeler, müdafie ödenen

ücretin, mahkûm olması halinde sanıktan geri alınmasına karar ver-

mektedir.

Hukuk sistemimize uygun olarak 5320 sayılı Kanun’un 13. mad-

desinin Anayasaya ve AİHS’ne aykırı olduğu gerekçesi ile iptal baş-

vuruları yapılmıştır. Alt normun Anayasaya ya da Anayasanın 90.

maddesi gereğince uluslararası sözleşmelere uygun olup olmadığına

ilişkin otantik yorum yapma yetkisi, münhasıran Anayasa Mahkeme-

sine aittir. Anayasa Mahkemesi, 12.03.2009 tarihli, 43/51 ve 14/48 sayılı

kararları ile 5320 sayılı Kanun’un 13/1 maddesini Anayasanın 36 ve