Background Image
Previous Page  607 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 607 / 617 Next Page
Page Background

Hukuka Rağmen Kanun, Hâkimin Direnme Hakkı ya da Radbruch Formülünü Hatırlamak

606

tafizik değerler yanında eşitlik ve insan hakları gibi ilkelerin korunup

korunmadığına dair saf hukuksal bir faaliyettir. Amaç araştırmasının

saf hukuksal bir faaliyet olabilmesi için tamamen hukuk kural ve ilke-

lerine dayanması gerekir. Karşı politik tercihler, ciddi ve haklı bile olsa

kaynağı siyasi olan kaygılar, farklı dünya görüşlerine dayanan endişe-

ler, bu değerlendirmede yer alamaz.

Kanunun amacı, kanun koyucunun amacını da ele verir. Çünkü

kanun koyucu, amacını kanunla ifade etmektedir. Kanunun amacı

meşru değilse, kanun koyucunun amacı da meşru değildir. Politik ter-

cihler, genel eğilimi yansıtır. Meşru olmayan kanunun içine gizlenen

ya da meşru olmayan kanunla vasıtasız ifade edilen haklılaştırılmış

talepler ise kanun koyucunun doğrudan amacıdır. Kanun koyucu,

meşru olmayan bir kanun ile doğrudan hukuk sistemine müdahale

etmekte, meşru olmayan amacına yine meşru olmayan bir kanunla

ulaşmak istemektedir. Bu şekilde kanun, meşru olmayan amacı perde-

leyen, meşruiyet görüntüsü verilen bir araca dönüşmektedir. Halbuki

amaçların meşruiyeti, araçların meşruiyeti ile mümkündür.

Amacın sorgulanmasının nasıl saf hukuksal faaliyet olduğunu

göstermek için şu soruya cevap aramak gerekir; Kanun yapma yetki-

sine sahip olan bir çoğunluğun, sorumlu oldukları iddia edilen soykı-

rımdan kurtulmak için işledikleri suça ilişkin af kanunu çıkartmaları

halinde bu kanun uygulanır mı?

Sorunun cevaplanması için iki ilkeden yararlanmak gerekir. Hiç

kimse kendi davasının hâkimi olamaz (Nemo iudex in sua casa) ve

hiç kimse kendisinin çıkarı olan bir konuda hâkimlik yapamaz (Nemo

debet esse judex in propria casa). Bu kurallar, bir uyuşmazlığın tarafı

olanların, uyuşmazlığı sonuçlandırma yetkisine sahip olamayacağını

ifade etmektedir. Ahlak ve adalet, hak ve menfaatlerin çatışması du-

rumunda bağımsız ve tarafsız bir mercii önünde yargılanmayı gerek-

tirir. Kanun yapma yetkisine sahip olanların, işledikleri iddia edilen

soykırım suçuna ilişkin af kanunu çıkartmaları, çıkartılan kanunun,

kanunu yapanlar açısından sonuç doğurmayacağını gösterir. Çünkü

af kanunu çıkartmanın amacı, kanun yapma yetkisine sahip olanların

kendi suçlarını hukuk düzeni dışına taşımak, yargılama yoluyla suç-

lu olup olmadıklarının tartışılmasına olanak sağlamamaktır. Suçun