Background Image
Previous Page  610 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 610 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120) 

Cengiz OTACI

609

nun, zaten kanun olamayacağından adalet içeriğinden yoksunluk ne-

deniyle yokluk yaptırımına başvurmaya gerek yoktur. Ancak kanun,

iptal edilinceye kadar geçerli bir kanunun hüküm ve sonuçlarını do-

ğuruyorsa, şartlarının oluştuğu durumda adalet içeriğinden yoksun-

luk nedeniyle yokluk yaptırımı mümkündür.

B) Kanun, Üst Norm Denetiminden Geçmiş Olmalıdır.

Meşru olduğundan şüphelenilen kanunun, üst norm denetimin-

den geçemeyerek iptal edilmiş olması halinde sorun yoktur. Sorun,

meşru olmadığı iddia edilen kanunun üst norm denetiminden geçmiş

olması ve çeşitli nedenlerle iptal edilmemiş olmasıdır.

Kanunun meşru olmadığının tespiti, Nazi dönemi kanunları ör-

neğinde görüldüğü üzere gelecekte yapılan ve geçmişe etkili olan bir

tespittir. Bunun nedeni, dönemin ağır havası içinde kanunların meşru-

iyetinin tartışmaya açılmasının mümkün olmamasıdır. Ceza hukuku

yoluyla geçmişle hesaplaşılarak daha temiz bir gelecek inşa etmenin

zorunluluğuyla başvurulan bu yöntem, geçmişte hukuki kurumların

sağlıklı şekilde işletilmesinin mümkün olamayacağı tezine dayanır. Bu

nedenle bir kanunun, üst norm değerlendirmesinde geçerek varlığını

devam ettirmesi, meşru kabul edilmesine yetmez. Buna karşın kanun,

üst norm denetiminden geçmemişse, yokluk tespitinden önce üst nor-

ma aykırılık yorumunu yapacak mercilere başvurulması gerekir.

Kanunun meşru olmayışı, anayasal düzende üst norma aykırı-

lığından farklıdır. Açıkladığımız meşruiyet ölçülerin dışında olup

meşru olan bir kanun, anayasaya ya da anayasa üstü normlara aykırı

olabilir. Bu kanun, hukuk sistemi içindeki yöntemlerle (anayasa mah-

kemesinin iptali ya da parlamentonun kanunu kaldırması gibi) orta-

dan kaldırılıncaya kadar geçerlidir. Meşru olmayan bir kanun ise yok

hükmündedir. Hiçbir hüküm ve sonuç doğurmaz. Hukuk düzeninin

bu kanunu dikkate alması, üzerine hüküm bina etmesi mümkün de-

ğildir. İptali gerekmez, yokluğunun tespiti yeterlidir. Meşruiyeti olma-

yan bir kanunun yokluğunu tespit görevi mahkemelere aittir. Bu mah-

keme, yerel ya da yüksek mahkemelerden herhangi birisi olabilir.

74

74

Kanunların geçersizlik sorununa ilişkin ayrıntılı açıklamalar için Bkz Gözler, s.

101-119