Previous Page  16 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 545 Next Page
Page Background

15

TBB Dergisi 2017 (128)

Çiğdem ÇIMRIN

pozitif ve negatif yükümlülükler arasındaki sınırı kesin olarak tanım-

lamak mümkün olmamaktadır.

12

Diğer bir ifade ile bir eylemsizlik

durumu ne negatif ne de pozitif yükümlülükler bağlamında yorum-

lanabilecektir. Örneğin

Powell/İngiltere

davasında,

13

Londra Heathrow

havalimanı yakınlarında yaşayan başvurucular 8. maddede güvence

altına alınan özel hayat hakkının ihlâli anlamına geldiğini düşündük-

leri gürültü seviyesinden şikâyetçi olmuşlar ve bundan dolayı devle-

tin sorumlu olduğunu ileri sürmüşlerdir. AİHM bu davada başvuru-

cuların bir pozitif yükümlülüğün mü yoksa negatif yükümlülüğün

ihlâlinden mi şikâyetçi oldukları hakkında bir karar vermeyerek ‘

söz

konusu dava ne devletin uygun ve makul tedbirler alarak başvurucuların 8.

maddenin birinci fıkrası kapsamındaki haklarını güvence altına alma yönün-

deki pozitif yükümlülük açısından değerlendirilebilir ne de bir kamu makamı

tarafından müdahale ile ilgili olarak ikinci fıkra uyarınca haklı gösterilebilir,

uygulanacak ilkeler çok geniş şekilde benzerdirler

’ demiştir. Burada altını

çizmek istediğim husus bir pozitif yükümlülüğün ihlâli için devletin

mutlaka tümden pasif olması gerekli değildir, devlet müdahale etmiş

olabilir fakat yeterli önlemleri almamışta olabilir.

14

Bu durumda dev-

leti pozitif yükümlülükler açısından sorumlu kılan ‘kısmi bir yerine

getirmeme eylemi’ olacaktır.

15

(b) Pozitif Yükümlülük Türleri

Pozitif yükümlülükler bakımından AİHM’in kararlarında bazı ay-

rımlar yaptığını görmekteyiz. Bu bağlamda ‘

Usulü

’ pozitif yükümlü-

lükler ile ‘

Esasi

’ pozitif yükümlülükler değerlendirilecektir.

AİHM, ilk olarak Öneryıldız davasına ilişkin olarak Büyük Dai-

re kararında, usulü yükümlülükler ile esasi yükümlülükler arasında

açıkça ayrım yapmıştır. Buradaki ayrımın altını çizen ölçüt devletten

beklenen eylemin esasında yatmaktadır. Güvence altına alınan hak-

ların tam olarak kullanılabilmesi için gerekli tedbirler, örneğin polis

müdahalesini düzenleyen uygun kurallar koymak, kötü muamele

veya zorla çalıştırmayı yasaklama, cezaevlerinin donatılması, trans-

12

Örneğin, AİHM Kararı, Keegan/İrlanda, 19.04.1994, Başvuru No. 16969/90, §49

.

13

Komisyon Kararı, Powell ve Rayner/İngiltere, 24.01.1990, Başvuru No. 9310/81.

14

Bknz. AİHM Kararı, Hatton ve diğerleri/İngiltere, 08.07.2003, Başvuru No.

36022/97.

15

Jean-François Akandji-Kombe, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi kapsamında Po-

zitif Yükümlülükler, İnsan Hakları El Kitapları No.7, 2008, s.13.