Previous Page  19 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 545 Next Page
Page Background

18

Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Özgürlüğü Bakımından Devletlerin Pozitif Yükümlülüğü

altındaki yükümlülüklerine uymamasından ötürü meydana gelmesi

halinde o devletin sorumluluğu mümkün olabilecektir.

22

AİHM daha sonra

X ve Y/Hollanda

davasında yatay etki kuramını

ilk kez açık bir şekilde ortaya koymuştur.

23

Bu olayda başvuruculardan

Y, zihinsel özürlü olup yatılı kaldığı kuruluşta, kuruluşun yöneticinin

damadı tarafından cinsel istismara uğramıştır. Hollanda’nın o dönem-

ki iç hukuku zihinsel özürlü bir kişinin ceza hukuku açısından hakkı-

nı arayabilmesi için yeterli düzenlemeler öngörmemekteydi. Nitekim

Y’nin babası olan X’in yaptığı girişimler sonuçsuz kalmış ve savcı ta-

rafından fail hakkında bir ceza davasının açılmasına yer olmadığına

karar verilmiştir. Bu karar, ilgili iç hukuk organlarınca onaylamıştır.

Başvurucular, faile karşı cezai girişimlerde bulunmanın imkânsız ol-

masının AİHS 8. maddesini ihlâl ettiğini ileri sürmüştür. AİHM önce

8. maddenin negatif yükümlülüklerinin yanında pozitif yükümlülük-

ler de içerdiğini belirtmiş sonra da açıkça pozitif yükümlülüklerin bi-

reyler arasındaki ilişkilerde de geçerli olduğunu hükme bağlamıştır.

24

Yatay etkinin bu makalenin konusunu oluşturan toplantı ve gös-

teri yürüyüşü özgürlüğü bakımından önemli bir yeri bulunmaktadır.

Gerçekten AİHM tarafından

Platform Arzte Für Das Leben/Avusturya

davasında

25

AİHS 11. Maddesiyle ilgili olarak silahsız ve saldırısız

toplantı hürriyetinin devletin müdahale yasağını gerektirmenin yanı

sıra ilgili maddenin amacının kişiler arasındaki ilişkilerde de devletin

pozitif yükümlülüğünün olduğu belirtilerek toplantılara üçüncü kişi-

lerin müdahalesini engelleme yükümlülüğünün de devlete ait olduğu

sonucu çıkarılmıştır.

26

Bu başlık altında bahsedilmesi gereken önemli bir husus ise yatay

etkinin devlete bir tür “şizofrenlik görevi” yükleyip, devletin ihlâlleri

önlemek için tedbir alma veya kendi görevlileri, temsilcileri veya ey-

lemleri tarafından meydana getirilen ihlâlleri cezalandırma görevi ile

22

Mehmet Semih Gemalmaz, Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunun Genel Teorisi-

ne Giriş, İstanbul, Legal Yayıncılık, 2005, s. 97-98.

23

Komisyon Kararı, X ve Y/Hollanda, 26.03.1985, Başvuru No. 8978/80.

24

Ibid., §23.

25

AİHM Kararı, Platform Arzte Für Das Leben/Avusturya, 21.06.1988, Başvuru

No.10126/82.

26

Naz Çavuşoğlu, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi’ni ‘Yaşayan Belge’ Yapan Yo-

rum Teknikleri, İnsan Hakları Yıllığı, Cilt:14, TODAİE, 1992, s. 142.