Previous Page  29 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 545 Next Page
Page Background

28

Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Özgürlüğü Bakımından Devletlerin Pozitif Yükümlülüğü

cenmesinin beklenebilir olduğu ve hatta toplantı ve gösteri yürüyüşü

sırasında üçüncü kişilerin faaliyetlerini engelleyebilecek bir boyutta

olabileceğini unutmadan “barışçıl” olma konusunda geniş bir yorum

benimsenmesi gerekir.

55

Ayrıca toplantı ve gösteri yürüyüşleri barışçıl

şekilde gerçekleştiği müddetçe bu toplantı ve/veya gösteri yürüyüşü-

nün ne amaçla yapıldığının herhangi bir önemi olmaması gerekir.

Hem Anayasa hem de TGY Kanunu söz konusu özgürlüğün ko-

runma şartını “silahsız ve saldırısız” olması ön koşuluna bağlayarak

AİHS 11. maddesinde yer alan “barışçıl” olma koşuluna paralel bir

şart kabul etmiş olduğu gözlemlenmektedir. Barışçıl olmayı Venedik

Komisyonu’nun öngördüğü gibi geniş yorumlamayı bir yana koya-

lım Türkiye’de TGY Kanunu’yla getirilen birçok kısıtlama ve bunların

uygulanış biçimindeki aşırı sıkılık yapılmak istenen toplantı ve gös-

teri yürüyüşlerini oldukça zorlaştırmaktadır. Bakıldığı zaman TGY

Kanunu’nda yer alan ön bildirim rejimi altında öngörülen kırk sekiz

saat öncesinden ve çalışma saatleri içinde ilgili mülki idari amirliğe

bildirim yükümlülüğü kendiliğinden ya da aniden gelişen barışçıl

toplantı ve gösteri yürüyüşlerini neredeyse imkânsız kılmaktadır.

Kaldı ki bu şekilde gerçekleşen toplantı ve gösteri yürüyüşünün yasa-

dışı sayılması da kanun kapsamında mümkün kılınmıştır.

Demokratik bir tepki olarak anılan özgürlüğün kullanımına kamu

düzeni ve güvenliği yahut başkalarının hak ve özgürlüklerine halel

gelmemesi amacıyla kanunla getirilen sınırlamalar her durumda

katı ve pozitivist bir yorumla mı uygulanmalıdır?

56

Bu soruya ilişkin

olarak Yargıtay ve Anayasa Mahkemesi’nin cevapları hayır şeklinde

olacaktır: Ani toplantılar barışçıl olduğu sürece söz konusu özgürlük

sınırlamaya maruz kalmamalıdır şeklinde geniş bir yorum yolu ter-

cih etmişlerdir. Gerçekten de Yargıtay 2010 tarihli bir kararında: “

Yasa

Tasarısını protesto etmek ve sırf demokratik tepki ortaya koymak için basın

açıklaması yapmak üzere Ankara Üniversitesi Cebeci Kampüsünde toplanan

yaklaşık 100 kişilik grubun, ellerinde suç oluşturmayan bazı pankartlar taşı-

yarak marşlar ve sloganlar eşliğinde kaldırım üzerinden Kolej kavşağına kadar

yürüdüğü, kavşakta ellerindeki pankart ve flamaları açıp Kızılay istikametine

55

Guidelines on Freedom of Peaceful Assembly, Second Edition, OSCE/ODIHR,

Warsaw/Strasbourg, 04.06.2010, s.33.

56

Engin Fırat, Toplanma Özgürlüğü ve Sınırları – Toplumsal Olaylara Müdahalenin

AİHS Madde 3 Kapsamında Değerlendirilmesi, TAAD, Yıl:5 Sayı:19, 2014, s. 756.