Previous Page  24 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 545 Next Page
Page Background

23

TBB Dergisi 2017 (128)

Çiğdem ÇIMRIN

mercilerin barış yanlısı toplanmalara hoşgörüyle yaklaşması önem arz

etmektedir” denilmektedir.

42

Barışçıl bir gösteriye katılmak için izin almak gerekmemekle bir-

likte izne bağlanmış bir toplantı ve gösteri yürüyüşü hakkının başlı

başına AİHS 11. maddesine aykırılık oluşturduğunu iddia etmek doğ-

ru olmayacaktır.

43

Bildirim ve/veya izin prosedürü devletin yüküm-

lülüğünün değerlendirilmesi konusunda iki yönüyle önemlidir: ilk

olarak bu prosedür, devlete ve devlet makamlarına bir gösteri yürü-

yüşünün barışçıl olduğu konusunda teminat vermektedir. İkinci ola-

rak, bu prosedür devlet makamlarına, toplantı ve gösteri yürüyüşü-

nün sağlıklı bir şekilde yerine getirilmesi için gerekli tedbirleri alma

imkânı vermektedir. Başka bir deyişle, izin alındıktan sonra devletin,

toplantı ve gösteri yürüyüşüne müdahale etmeme negatif yükümlülü-

ğü ile birlikte, bu toplantı ve gösteri yürüyüşünün sağlıklı yapılması

için gerekli tedbirler alma pozitif yükümlülüğü oluşmaktadır.

44

AİHM de izne bağlanmış bir toplantı ve gösteri yürüyüşü hak-

kının kamu düzeni ve ulusal güvenlik nedenleriyle böyle bir izin

prosedürüne devletlerin ihtiyaç duyabileceğini dikkate almaktadır.

45

Fakat toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin izne bağlandığı durumlarda

bu izin mekanizmalarının hakkın kullanılmasına engel olacak şekilde

işletilmiyor olması gerekmektedir. İzin ve/veya bildirim açısından iki

konu AİHM içtihatları çerçevesinde önem taşımaktadır. Bunlar iznin

verilmemesi halinde göstericilerin barışçıl şekilde bu haklarını pratik

etmeleri durumu ile iznin alınmasının imkânsız olduğu veya kamuo-

yunun dikkatini çekmek için güncel konularda acil bir şekilde toplantı

ve gösteri yürüyüşü düzenlenmesi gerektiği hallerdir. Bunlar tahmin

edileceği üzere devletler bakımından AİHS 11. maddesi çerçevesinde

bazı sorunlar doğurabilmektedir. Örneğin,

Oya Ataman/Türkiye

dava-

sında iç hukuka açıkça aykırı bir şekilde ön bildirimsiz olarak gerçek-

leştirilen bir toplantı ve gösteri yürüyüşü söz konusu olmuştur. Baş-

42

Engin Fırat, Toplanma Özgürlüğü ve Sınırları – Toplumsal Olaylara Müdahalenin

AİHS Madde 3 Kapsamında Değerlendirilmesi, TAAD, Yıl:5 Sayı:19, 2014, s. 765.

43

Bknz. AİHM Kararı, Skiba/Polonya, 07.07.2009, Başvuru No. 10659/03 (kabul

edilmezlik kararı).

44

Ümit Kılınç, Barışçıl Toplantı ve Gösteri Yapma Hakkı ve Devletin Yükümlülük-

leri,

TBB Dergisi

2014 (110), s.287.

45

AİHM Kararı, Gün ve diğerleri/Türkiye, 18.06.2003, Başvuru No. 8029/07, §80.